Volkswagen had tot donderdag 17.00 uur om een plan in te dienen, om de zowat 580.000 wagens met sjoemelsoftware die in de VS werden verkocht, aan te passen. De deadline werd opgelegd door Charles Breyer, de rechter uit Californië die honderden klachten tegen Volkswagen behandelt. Het document zal volgens Die Welt donderdagnamiddag Belgische tijd voorgelegd worden aan rechter Breyer. Het bedrijf wil zo vermijden dat Breyer in de zomer een proces start vanwege het dieselschandaal. Het grootste deel van de wagens die getroffen zijn in de VS zullen worden omgebouwd, de andere wagens zullen worden teruggenomen. In het akkoord staan nog geen details zoals technische beschrijvingen van hoe de wagens aangepast zullen worden. De woordvoerder van Volkswagen wilde woensdag geen commentaar geven. Christopher Rother, de advocaat die in Duitsland de getroffen klanten vertegenwoordigt, noemt het Amerikaanse akkoord slecht een klein stukje van de puzzel om een oplossing te vinden voor het milieuschandaal. "We hebben hier in Europesa miljoenen getroffen wagens, en zullen het akkoord voor de Amerikaanse klanten als maatstaf nemen voor de schadevergoedingen die we voor Duitse klanten zullen vragen", zei hij aan Die Welt. De aandeelhouders reageerden positief op het feit dat een Amerikaanse rechtszaak vermeden werd: het aandeel van Volkswagen won bij de sluiting van de beurzen 6,61 procent op de beurs van Frankfurt. (Belga)

Volkswagen had tot donderdag 17.00 uur om een plan in te dienen, om de zowat 580.000 wagens met sjoemelsoftware die in de VS werden verkocht, aan te passen. De deadline werd opgelegd door Charles Breyer, de rechter uit Californië die honderden klachten tegen Volkswagen behandelt. Het document zal volgens Die Welt donderdagnamiddag Belgische tijd voorgelegd worden aan rechter Breyer. Het bedrijf wil zo vermijden dat Breyer in de zomer een proces start vanwege het dieselschandaal. Het grootste deel van de wagens die getroffen zijn in de VS zullen worden omgebouwd, de andere wagens zullen worden teruggenomen. In het akkoord staan nog geen details zoals technische beschrijvingen van hoe de wagens aangepast zullen worden. De woordvoerder van Volkswagen wilde woensdag geen commentaar geven. Christopher Rother, de advocaat die in Duitsland de getroffen klanten vertegenwoordigt, noemt het Amerikaanse akkoord slecht een klein stukje van de puzzel om een oplossing te vinden voor het milieuschandaal. "We hebben hier in Europesa miljoenen getroffen wagens, en zullen het akkoord voor de Amerikaanse klanten als maatstaf nemen voor de schadevergoedingen die we voor Duitse klanten zullen vragen", zei hij aan Die Welt. De aandeelhouders reageerden positief op het feit dat een Amerikaanse rechtszaak vermeden werd: het aandeel van Volkswagen won bij de sluiting van de beurzen 6,61 procent op de beurs van Frankfurt. (Belga)