Mercator wordt weer nationale verzekeraar

© belga

De overnames van Avéro en Nateus kaderen in de plannen van Mercator om weer een nationale verzekeraar te worden. “In Brussel en Wallonië rendabel groeien, dat is de grote uitdaging waarvoor we staan”, zegt CEO Gert De Winter in Trends.

Mercator Verzekeringen, een dochter van de Zwitserse groep Baloise, boekte vorig jaar een bedrijfswinst van 97,6 miljoen euro. Dat is een verdrievoudiging tegenover 2009. De groei in premie-inkomsten bedroeg 5 procent en lag boven het marktgemiddelde.

Naast deze interne groei deed Mercator de voorbije maanden twee belangrijke overnames: de schadeverzekeraar Avéro en Ethias-dochter Nateus. Daardoor neemt de verzekeraar de kaap van het miljard euro premie-incasso.

De twee overnames vormden een heel bewuste keuze om een marktpositie in Franstalig België te verwerven, zeggen Gert De Winter (CEO Mercator) en Jan De Meulder (topman Baloise) in een gesprek met Trends. “In 2001 is Mercator er weggetrokken omdat de activiteit te klein was en de resultaten ronduit slecht”, herinnert De Meulder zich, “Maar het was altijd de ambitie om terug te keren. Niet vertrekkende van een greenfield. Dat is moeilijk in een makelaarsmarkt. Als je een bestaande portefeuille kunt kopen, heb je meteen voet aan de grond.”

De voorbije jaren was Mercator gefocust op Vlaanderen. “Ook intern is dat een belangrijke uitdaging”, beseft De Winter, “We evolueren van een Vlaamse naar een nationale verzekeraar. De reputatie die we in Vlaanderen genieten, moeten we nu bij wijze van spreken verdienen in Franstalig België.”

De volledige analyse van de groeistrategie van Mercator leest u deze week in Trends.

PC

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content