Whats'on is al twintig jaar op de markt, maar de nieuwe kantoren bij het station van Groot-Bijgaarden ademen de sfeer van een start-up. "Apps zijn sexyer, maar wij zijn hier echt wel top", verzekert CEO Dirk Debraekeleer.
...

Whats'on is al twintig jaar op de markt, maar de nieuwe kantoren bij het station van Groot-Bijgaarden ademen de sfeer van een start-up. "Apps zijn sexyer, maar wij zijn hier echt wel top", verzekert CEO Dirk Debraekeleer. VTM was de eerste zender om Whats'on te adopteren. De software helpt programma's ( content) op de beste manier te exploiteren en bij de kijker of de luisteraar te brengen. Debraekeleer: "Dat begint bij het beheer van de contracten en de exploitatierechten. Er zit budgettering en planning in, met voorstellen voor de samenstelling van het kanaal tot en met het opmaken van de afspeellijst voor de playout-afdeling." Er zijn ruim twintig modules: een elektronische programmagids, promotieplanning, de financiële verwerking van de programmatiekosten, het beheer van de werkstroom van het video- en audiomateriaal, enzovoort. Oorspronkelijk was Whats'on voor klassieke, lineaire televisie gebouwd, maar al tien jaar ondersteunt het ook niet-lineaire diensten, zoals video op aanvraag. "De mediawereld verandert. Traditionele omroepen ontwikkelen een niet-lineair aanbod en omgekeerd komen de pure video-on-demand- en over-the-top-spelers (die rechtstreeks content naar de consument streamen, nvdr) voor een deel met lineaire kanalen. Het wordt een hybride model. Voor je het weet zit je met Disney over games te praten." "Bij video on demand moet je ook weten welke rechten je hebt, wat je waar mag aanbieden, tot wat je kijker toegang mag hebben", vult Bruno Denys, de actieve meerderheidsaandeelhouder van Mediagenix, aan. "Je kunt de content ook verrijken en bepalen waarvoor je reclame zal maken." Daarom vertrekt de nieuwste versie van Whats'on vanuit de content in plaats van het kanaal waarin hij zal worden gepubliceerd. In de over-the-top-sector hebben de Vlamingen al klanten gewonnen zoals het Britse BT Sports, de Italiaanse Perform Group en de Singaporese operator StarHub. De vraag naar beheersystemen zoals Whats'on is groot, blijkt uit het tweejaarlijkse rapport van IABM, dat de aankooptrends in de mediasector analyseert. Content afleveren op meerdere platformen (mobiel, web, enzovoort) en het beheer van activa behoren tot de grootste bekommernissen bij de kopers van mediatechnologie.Nog bijna twee derde van de kopers kiest voor de combinatie van topproducten van verschillende leveranciers en niet voor totaaloplossingen. Maar die laatste groep wordt talrijker. Daarop speculeert ook de veel grotere concurrent van Mediagenix, het Amerikaanse Operative Media, dat in handen is van het private-equitybedrijf Francisco Partners. Operative is het resultaat van overnames. Francisco Partners legde twee jaar geleden 400 miljoen dollar neer voor SintecMedia en betaalde kort nadien nog eens bijna 200 miljoen voor Operative Media, dat dit jaar de naam werd voor de hele groep. Operative combineert content- en advertentiebeheer. De overname speelde bovendien in op de samenvloeiing tussen tv- en gepersonaliseerde digitale advertenties, het favoriete domein van Facebook en Google. Daar blijft Mediagenix van weg. Advertentiebeheer laat het over aan zijn Amerikaanse partner WideOrbit. "De meeste van onze concurrenten nemen er de advertentieverkoop bij. Maar de veranderingen in die wereld zijn bijna niet bij te houden. Wij concentreren ons op de plek die het hardste brandt. Die focus is een reden van ons succes." De afgelopen jaren won Mediagenix in Groot-Brittannië onder meer UKTV en Channel 5 en en snoepte het de BBC af van Operative. "Daar draaien nu 700 medewerkers op Whats'on, een partnership voor tien jaar", zegt Debraekeleer. In Azië, waar het drie jaar geleden een kantoor opende in Singapore, rolde Mediagenix vorig jaar Disney uit in zeven landen. "Disney is nu ook in Latijns-Amerika up and running", gaat Debraekeleer door. "Viacom (het voormalige MTV Networks International met Comedy Central, Nickelodeon en andere kanalen, nvdr) zal wereldwijd op Whats'on draaien. In de Verenigde Staten hadden we ook al het tv-netwerk AMC. In Latijns-Amerika werken we bij TV Globo, een van de grootste commerciële omroepen ter wereld." Die vloot contracten is een van de redenen waarom Mediagenix in ijltempo een kantoor in de VS uitbouwt. Tot nog toe rekende het daar op zijn partnerschap met WideOrbit. Debraekeleer: "In de nazomer vertrekken vijf à zes mensen naar de VS. Onze hr-afdeling heeft in een week vijf Amerikanen aangeworven. Dit jaar hebben we al 32 aanwervingen gedaan. Ons plan is de komende twee à drie jaar een wereldwijde speler te worden. " Het beheersen van de groei is "spannend", zegt Debraekeleer. "Eind dit jaar zijn we met 200. Een sterk punt is onze gedrevenheid, ons entrepreneurship. Onze organisatie is volledig vlak. Hoe hou je die cultuur als je zo sterk groeit? Daar werken we aan. We gebruiken een methode, S3, die naar 'instemmende besluitvorming' streeft. Het is een manier om alle informatie uit de groep te halen en je voorstellen bij te sturen. Je voert niets door zolang er gefundeerde opwerpingen zijn. Dat leidt tot akkoorden die gedragen worden door de groep." De jongste twee jaar heeft Mediagenix zijn management deels vernieuwd en uitgebreid. Het zoekt nog een nieuwe CEO. Dirk Debraekeleer neemt het voorzitterschap over van Bruno Denys, die ook de hoofdaandeelhouder en de CEO is van AE, een van de grote informatica-architecten in België. Denys: "Dirk krijgt tijd om zich bezig te houden met strategische zaken, zoals goed bestuur en de partnerships met cloudspelers als Amazon of Microsoft. Als ondernemer heb ik mijn mensen altijd doen meegroeien. Met een tempo van pakweg 12 procent per jaar kan dat. Als je 30 procent groeit en een hoop nieuwe dingen moet doen, moet je langs boven expertise bij steken."