Op 17 maart besliste P&O Ferries, dat veerboten inlegt tussen Groot-Brittannië, Ierland en het Europese vasteland, om in één klap 800 bemanningsleden te ontslaan. Het bedrijf kampte naar eigen zeggen met zo'n financiële moeilijkheden dat het geen andere keuze had. P&O Ferries had reeds goedkopere buitenlandse vervangingskrachten klaar staan, maar die konden nog niet beginnen. Het ferryverkeer ligt sinds de aankondiging stil, de ontslagronde zorgde voor massale politieke verontwaardiging. Onder meer de Britse minister van Transport, bijgetreden door premier Boris Johnson, vroeg het ontslag van de topman van P&O Ferries, Peter Hebblethwaite. Maandag kreeg hij de vraag van de regering om de honderden ontslagen personeelsleden weer in dienst te nemen, aan hun vroegere loon- en arbeidsvoorwaarden. Normaal zouden de ontslagen personeelsleden tot 31 maart tijd hebben om in te gaan op een ontslagvergoeding, maar minister Shapps wil dat het bedrijf die deadline laat vallen. Later deze week wil de Britse regering aan het parlement een pakket maatregelen voorleggen, dat onder meer voorziet in een minimumloon voor bemanningsleden van ferrymaatschappijen die op Groot-Brittannië varen. Dat minimumloon bedraagt 8,91 pond per uur, aldus de Britse zender BBC, terwijl de rederij slechts 5,50 pond per uur wil betalen aan de nieuwe bemanningsleden. Het ferryverkeer van P&O ligt nog altijd stil, tussen Dover en Calais wordt ten vroegste vanaf 1 april weer gevaren, luidde het maandag. Zaterdag start de paasvakantie en men hoopt tegen dan weer passagiers te kunnen vervoeren. P&O Ferries is in handen van DP World uit de Verenigde Arabische Emiraten. Bij de rederij werken nog zo'n 2.200 mensen. (Belga)

Op 17 maart besliste P&O Ferries, dat veerboten inlegt tussen Groot-Brittannië, Ierland en het Europese vasteland, om in één klap 800 bemanningsleden te ontslaan. Het bedrijf kampte naar eigen zeggen met zo'n financiële moeilijkheden dat het geen andere keuze had. P&O Ferries had reeds goedkopere buitenlandse vervangingskrachten klaar staan, maar die konden nog niet beginnen. Het ferryverkeer ligt sinds de aankondiging stil, de ontslagronde zorgde voor massale politieke verontwaardiging. Onder meer de Britse minister van Transport, bijgetreden door premier Boris Johnson, vroeg het ontslag van de topman van P&O Ferries, Peter Hebblethwaite. Maandag kreeg hij de vraag van de regering om de honderden ontslagen personeelsleden weer in dienst te nemen, aan hun vroegere loon- en arbeidsvoorwaarden. Normaal zouden de ontslagen personeelsleden tot 31 maart tijd hebben om in te gaan op een ontslagvergoeding, maar minister Shapps wil dat het bedrijf die deadline laat vallen. Later deze week wil de Britse regering aan het parlement een pakket maatregelen voorleggen, dat onder meer voorziet in een minimumloon voor bemanningsleden van ferrymaatschappijen die op Groot-Brittannië varen. Dat minimumloon bedraagt 8,91 pond per uur, aldus de Britse zender BBC, terwijl de rederij slechts 5,50 pond per uur wil betalen aan de nieuwe bemanningsleden. Het ferryverkeer van P&O ligt nog altijd stil, tussen Dover en Calais wordt ten vroegste vanaf 1 april weer gevaren, luidde het maandag. Zaterdag start de paasvakantie en men hoopt tegen dan weer passagiers te kunnen vervoeren. P&O Ferries is in handen van DP World uit de Verenigde Arabische Emiraten. Bij de rederij werken nog zo'n 2.200 mensen. (Belga)