In Naninne, op de glooiende heuvels boven de Maasvallei, en op een steenworp van de autoweg richting Marche-en-Famenne, poseert Peter Loyens voor een 32.000 euro dure grasmaaier. "Een Ferrari", gekscheert de algemeen directeur van de onderneming Krinkels. "Een Gianni Ferrari weliswaar."
...

In Naninne, op de glooiende heuvels boven de Maasvallei, en op een steenworp van de autoweg richting Marche-en-Famenne, poseert Peter Loyens voor een 32.000 euro dure grasmaaier. "Een Ferrari", gekscheert de algemeen directeur van de onderneming Krinkels. "Een Gianni Ferrari weliswaar." Krinkels, een specialist in groenonderhoud, koopt jaarlijks voor liefst 5 miljoen euro nieuwe voertuigen en machines. "De waarde van ons machinepark is 33 miljoen euro", zegt Peter Loyens. "We hebben tachtig tractoren alleen al. Daarmee zijn we wellicht een van de grootste landbouwers van het land. Klein, groot, heel groot, noem maar op. En zitmaaiers, die we heel intensief gebruiken. Ze zijn na maximaal vijf jaar afgeschreven. Stilstand of onderbrekingen moeten we vermijden." Krinkels draait dezer dagen op maximaal toerental. De onderneming is de grootste in het groenonderhoud van wegen en bermen. Het bedrijf beheert 1070 kilometer wegen in ons land. Zijn werknemers vellen de bomen langs de vangrails, maaien gras en verwijderen zwerfvuil. Krinkels haalt twee derde van zijn omzet uit zo'n onderhoudswerk voor voornamelijk steden, gemeenten en gewestelijke overheden. Ook parken en pleinen worden door de tuinmannen van Krinkels proper gehouden. "Onze onderhoudsomzet is mooi verdeeld over de drie gewesten. In het Brussels Gewest doen we bijvoorbeeld al de grote lanen: Louizalaan, Tervurenlaan, Vorstlaan, maar ook het Jubelpark. In het Brussels Gewest hebben we een belangrijke positie uitgebouwd. We hebben daar minder concurrentie. Brussel wordt als te ingewikkeld gezien, en er zijn de fileproblemen. Door onze belangrijke positie kunnen we daar niet veel groei meer verwachten." Anders is dat in Vlaanderen en Wallonië. De vestiging in Naninne werd de voorbije maanden duchtig uitgebreid. Krinkels pompte er 1 miljoen euro in. Grote klanten in het zuiden zijn onder meer de luchthavens van Charleroi en Luik. "En toch is er minder groeipotentieel in Wallonië dan in Vlaanderen", vindt de algemeen directeur. "Wallonië loopt wat achter voor het gemeentelijk en stedelijk onderhoud. De gemeenten en steden doen meer zelf, met eigen diensten. Soms zijn dat overheidsbedrijven met honderden werknemers. Wij noemen dat de gesloten markt. In Vlaanderen is er meer groeipotentieel." Krinkels werkt bijvoorbeeld voor de badsteden Knokke-Heist en Oostende. "In Knokke-Heist staan we al elf jaar in voor het groenonderhoud. Het gemeentebestuur neemt de controle, de opvolging, de aansturing op zich. Maar wij doen het werk. Dat gebeurt in België helaas nog te weinig. Doorgaans stellen steden en gemeenten verschillende kleine aanbestedingen op. Beter zou zijn een globaal onderhoudsplan voor de publieke ruimte. In Nederland is dat zo." Wanneer de lente kriebelt, begint voor Krinkels het piekseizoen. Het leger van 530 eigen werknemers wordt op sommige dagen aangevuld met tot 180 uitzendkrachten."Nu is het overal alle hens aan dek. Dat duurt tot oktober", verklaart Peter Loyens. "September is ook nog een heel zware maand. Dan is er altijd wel ergens een kermis of een jaarmarkt. Alle pleinen moeten er dan kraaknet bij liggen, er mag geen sprietje onkruid zijn. De aandacht voor ecologisch onkruidbeheer maakt dat de jongste jaren moeilijker. Verdelgen mag niet langer. Dus moeten we een heel ander beheersplan aanbieden. Maar die overstap is lastig." De gemeenteraadsverkiezingen leveren dit jaar een extra bonus. Want naast groenonderhoud doet Krinkels ook projectenbouw, het aanleggen van pleinen, parken of sportterreinen. "Maar we zijn geen wegenbouwers. We werken eigenlijk net naast hen, bijvoorbeeld bij de aanleg van pleinen. Dat is meestal in het kader van de verfraaiing van een landschap, of een ander stadsbeeld." Door de gemeenteraadsverkiezingen fietst nv Krinkels dit jaar naar een recordomzet. Elke lokale bewindvoerder wil nog snel ergens een nieuw park of plein inhuldigen. "Voor de omzet is dat een goede zaak, voor de rendabiliteit minder. De druk is veel hoger, de overheden eisen allerlei dingen van leveranciers. Gelukkig zijn wij niet al te afhankelijk van de verkiezingskoorts, door onze langdurige onderhoudscontracten." De balans van de nv Krinkels toont dat met groenonderhoud nog meer dan behoorlijk geld kan worden verdiend. De dochter van de Nederlandse familiale onderneming, ook actief in onze andere buurlanden, zag de voorbije jaren weliswaar de winst wat achteruitgaan. Maar de Nederlandse eigenaar kreeg de voorbije drie boekjaren bijna 13 miljoen euro aan dividenden uitgekeerd. En dat bij een onderneming die nul euro bankschulden heeft. "Dat is omdat we een familiaal bedrijf zijn", zegt Peter Loyens. "We zullen pas geld uitgeven, als we dat geld ook hebben. We geven geen marge aan de banken voor de financiering van onze aankopen. Het is echt wel een plezier dat je niet met banken hoeft te onderhandelen." De mooie cijfers zijn het gevolg van een solide organische groei voor Krinkels, dat dit weekend zijn halve eeuw aanwezigheid in België viert. Sinds maart 2015 richt het bedrijf zich ook op de privémarkt van kantoren, winkels en woonzorgcentra. Dat gebeurt via de nv Krinkels Greencare, een overgenomen filiaal van de catering- en schoonmaakgroep ISS. Het filiaal doet het groenonderhoud en kleine klusjes voor onder meer alle Lidl-winkels in België en de Proximus-vestigingen in Wallonië. "Dat zijn meer dan 400 vestigingen. Een serieuze order, van circa 1 miljoen euro per jaar. Die privémarkt is een sterke groeisector. Maar doorgaans verdien je er tienduizenden euro's op jaarbasis, bij de overheden gaat het over honderdduizenden euro's."De winstgevendheid van Krinkels Greencare is dan ook flinterdun. Het jongste boekjaar was er een nettowinst van amper 319 euro. De echte winsten komen van de overheid.