Ze blinken allemaal om het mooist. En rond de glimmende luxewagens staan de verkopers stralend te glimlachen. Maar het is meer dan show; de verkoop van premiummerken zat het voorbije jaar alweer in de lift. De 'zwakste' van de klas was Audi, dat met 8,1 procent groeide, naar een verkoop van 32.365 wagens. Goed voor plaats nummer zes in de Belgische ranglijst. "Een recordjaar", zegt Denis Gorteman, CEO van D'Ieteren Auto, de invoerder van Audi in België, deze week inTrends. "En 2016 wordt opnieuw beter. Ik ben optimistisch."
...

Ze blinken allemaal om het mooist. En rond de glimmende luxewagens staan de verkopers stralend te glimlachen. Maar het is meer dan show; de verkoop van premiummerken zat het voorbije jaar alweer in de lift. De 'zwakste' van de klas was Audi, dat met 8,1 procent groeide, naar een verkoop van 32.365 wagens. Goed voor plaats nummer zes in de Belgische ranglijst. "Een recordjaar", zegt Denis Gorteman, CEO van D'Ieteren Auto, de invoerder van Audi in België, deze week inTrends. "En 2016 wordt opnieuw beter. Ik ben optimistisch."De premiummerken groeien al jaren. Ze hebben de heilige graal gevonden: een bredere markt. Met kleinere en dus goedkopere modellen bezetten ze volop het hogere middensegment. Neem Jaguar: vorig jaar 1403 nieuwe inschrijvingen, of een groei van 52,5 procent. "En eigenlijk is het nog beter", lacht Isabelle Michiels van Jaguar België. "We verkochten zelfs 1870 wagens. Maar we hebben die nog niet allemaal kunnen inschrijven, omdat de bestelde voertuigen deels nog worden geproduceerd." De belangrijkste verklaring de nieuwe Jaguar XE, in juni gelanceerd. "De startprijs schommelt rond 35.000 euro. Daarmee komen we in het segment van de BMW 3", verklaart Isabelle Michiels het succes. "We bereiken nu een veel grotere doelgroep. Vroeger kostte een Jaguar minimaal 10.000 euro meer". De wagens zijn bovendien fiscaal gunstig door de geringere CO2-uitstoot. "De helft van onze verkoop bestaat uit bedrijfswagens, maar dat percentage zal nog toenemen."Ook bij BMW niets dan glunderende gezichten. De verkoop in België steeg vorig jaar met 16,3 procent naar 37.238 inschrijvingen. Daarmee is het Duitse merk het nummer drie in ons land, en de marktleider in het premiumsegment. "We kenden een sterke stijging van de bedrijfswagenverkoop", zegt Christoph Wiertz van BMW België. "We sloten enkele heel goede deals met belangrijke bedrijven. Als je ook nog eens de kleinere zelfstandigen en kmo's meetelt, betekenen de bedrijfswagens 70 procent van onze verkoop. Een BMW is fiscaal gunstig, maar dat is geen recente strategie. We waren het eerste premiummerk met een verlaagde CO2-uitstoot, al in 2007."De groei is ook hier grotendeels een gevolg van de uitbreiding van het gamma, met kleinere modellen. Denk aan de BMW 1-reeks. Of de BMW 2, een model dat sinds anderhalf jaar op de markt is. "70 procent van de mensen die voor een BMW 2 kiezen, had nog nooit een BMW gekocht. Het merk BMW heeft een enorme aantrekkingskracht. Dat bewijst de Gran Tourer, ons alternatief voor modellen zoals Ford S-Max of Renault Mégane, familiewagens zeg maar. Het model kost 25.000 euro. We willen voortdurend nieuwe klanten aantrekken, door een verbreding van het gamma."Ook andere records sneuvelden. Mercedes verkocht vorig jaar 15,9 procent meer wagens in België, of 29.097 nieuwe inschrijvingen. "Het vijfde recordjaar op rij", zegt Christophe Vloebergh van Mercedes-Benz België. "En 2016 wordt nog beter. Voor de eerste keer in onze geschiedenis zullen we meer dan 30.000 wagens verkopen. Dat komt omdat we op het salon negen Belgische en twee Europese primeurs voorstellen. In de loop van het jaar komen er nog eens zes nieuwe modellen bij."Ook hier komt het leeuwendeel van de groei van de kleinere modellen: A, B en C. "De andere blijven stabiel of kennen een lichte groei." Mercedes focust ook op het milieuvriendelijke (en dus fiscaalvriendelijke) aspect met alternatieve aandrijvingen. "Tot einde 2017 lanceren we nog eens vijf plug-in hybride modellen. Wij leggen bovendien vooral de focus op waterstof als brandstof, en veel minder op elektrische wagens".En dan is er nog het Zweedse premiummerk Volvo. Ook hier een groei, met 11,7 procent, naar 17.667 inschrijvingen. Een groot deel komt deze keer van de grotere modellen: XC60 en XC90. Bedrijfswagens staan voor drie kwart van de Volvo-verkoop. "België is onze vierde thuismarkt, naast Zweden, China en de Verenigde Staten, waar we momenteel een fabriek bouwen", meldt René Aerts Jr. van Volvo België. "Onze fabriek in België willen we echt wel uitspelen. 'Made by Sweden. Built in Belgium' is voor ons een belangrijke slogan."De Volvo-fabriek in Gent vierde vorig jaar haar halfeeuwfeest. Er wordt 200 miljoen euro geïnvesteerd in de aanloop naar de productie van een nieuw model. Vanaf 2018 zou die productie op volle toeren draaien. "Het wordt een fabriek voor compactere modellen. We zullen die ook voor de Amerikaanse markt produceren", zegt fabrieksdirecteur Eric Van Landeghem. "Dat is een extra troef, want vandaag gaat twee derde naar de Europese markt. Dat aandeel zou dalen naar 50 procent. We spreken dan over een jaarlijkse productie van minstens 200.000 wagens. Dit is duidelijk een positief verhaal", vindt de Gentse fabrieksdirecteur Eric Van Landeghem. Vorig jaar produceerde Gent 252.479 wagens. Volvo verkocht vorig jaar wereldwijd iets meer dan een half miljoen auto's.En Audi Brussels? Wanneer krijgt die fabriek de gedroomde opvolger van het model Audi A1? Al maanden is er sprake van een elektrische terreinwagen e-tron quattro. "Er is nog geen beslissing genomen", laat secretaris-generaal Andreas Cremer van Audi Brussels weten. De vakbonden hoopten dat Audi de verlossende aankondiging op het Autosalon zou kunnen brengen.Maar de e-tron quattro - waarvan momenteel welgeteld één exemplaar bestaat - is niet te zien op de Audi-stand in de Heizelpaleizen. Het ene exemplaar prijkt op een beurs over nieuwe technologie in het Amerikaanse Las Vegas.