Lufthansa zet de rem op zijn investeringen en geplande uitbreidingen van de passagierscapaciteit. Dat is volgens de Duitse luchtvaartmaatschappij nodig door de aanhoudende moeilijke marktomstandigheden. Volgens insiders bereidt lagekostenmaatschappij Ryanair bovendien een vliegaanbod op Frankfurt voor, de thuisbasis van Lufthansa.

Druk op de prijzen

Topman Carsten Spohr benadrukt dat de stap terug een antwoord is op de sterke druk op de prijzen van vliegtickets. Lufthansa kampt met forse concurrentie van zowel Europese prijsvechters als luchtvaartmaatschappijen uit het Midden-Oosten, die sterk aan de weg timmeren op langeafstandsvluchten.

Het Duitse bedrijf breidt zijn stoelenaantal dit kwartaal nu nog maar met 8,7 procent uit, een aanvankelijk geplande 9,7 procent. De uitgaven blijven beperkt tot 2,5 miljard euro. Dat is ongeveer 200 miljoen euro minder dan eerder aangekondigd. Lufthansa boekt naar eigen zeggen wel goede resultaten. Een maand geleden schroefde het Duitse bedrijf zelfs zijn winstverwachting voor 2016 op. De winst voor belastingen komt waarschijnlijk uit op ongeveer hetzelfde peil als vorig jaar.

Prijsvechters

Lufthansa laat woensdag duidelijk verstaan dat het van plan is de strijd aan te binden met de lagekostenluchtvaartmaatschappijen. In dat kader meldt de Duitse luchtvaartmaatschappij dat de voorgenomen expansie van budgetdochter Eurowings goed verloopt. De Duitsers zijn bezig er een volwaardige prijsvechter van te maken. Die moet in heel Europa de concurrentie aangaan met bijvoorbeeld Ryanair en easyJet. Mogelijk wordt ook Brussels Airlines ondergebracht in Eurowings, dat ook op Brussels Airport vliegt. (Belga/BO)

Lufthansa zet de rem op zijn investeringen en geplande uitbreidingen van de passagierscapaciteit. Dat is volgens de Duitse luchtvaartmaatschappij nodig door de aanhoudende moeilijke marktomstandigheden. Volgens insiders bereidt lagekostenmaatschappij Ryanair bovendien een vliegaanbod op Frankfurt voor, de thuisbasis van Lufthansa.Topman Carsten Spohr benadrukt dat de stap terug een antwoord is op de sterke druk op de prijzen van vliegtickets. Lufthansa kampt met forse concurrentie van zowel Europese prijsvechters als luchtvaartmaatschappijen uit het Midden-Oosten, die sterk aan de weg timmeren op langeafstandsvluchten. Het Duitse bedrijf breidt zijn stoelenaantal dit kwartaal nu nog maar met 8,7 procent uit, een aanvankelijk geplande 9,7 procent. De uitgaven blijven beperkt tot 2,5 miljard euro. Dat is ongeveer 200 miljoen euro minder dan eerder aangekondigd. Lufthansa boekt naar eigen zeggen wel goede resultaten. Een maand geleden schroefde het Duitse bedrijf zelfs zijn winstverwachting voor 2016 op. De winst voor belastingen komt waarschijnlijk uit op ongeveer hetzelfde peil als vorig jaar.Lufthansa laat woensdag duidelijk verstaan dat het van plan is de strijd aan te binden met de lagekostenluchtvaartmaatschappijen. In dat kader meldt de Duitse luchtvaartmaatschappij dat de voorgenomen expansie van budgetdochter Eurowings goed verloopt. De Duitsers zijn bezig er een volwaardige prijsvechter van te maken. Die moet in heel Europa de concurrentie aangaan met bijvoorbeeld Ryanair en easyJet. Mogelijk wordt ook Brussels Airlines ondergebracht in Eurowings, dat ook op Brussels Airport vliegt. (Belga/BO)