"De Chinese luchtvaartmarkt is een van de belangrijkste groeimarkten wereldwijd. We willen van die groei mee kunnen genieten, samen met onze Star Alliance-partner Air China", stelde Lufthansa-topman Carsten Spohr.

Bezegeling intentieverklaring

De beide luchtvaartmaatschappijen hadden twee jaar geleden een intentieverklaring tot samenwerking ondertekend en die is nu bezegeld. De bestaande verbindingen zullen gezamenlijk aangeboden worden (via codesharing) en het is ook de bedoeling het netwerk verder uit te breiden.

De samenwerking, die ook de Lufthansa-dochters Austrian Airlines en Swiss International Air Lines omvat, zou voor het zomerseizoen 2017 van start moeten gaan.

Lufthansa zet in op partnerschappen op de lange afstand om de concurrentie te kunnen aangaan met onder meer de grote maatschappijen uit de Golfstaten, zoals Emirates en Qatar Airways, en met de concurrerende luchtvaartalliantie Skyteam. Daarin vormde Air France-KLM eerder al een partnerschap met China Southern Airlines en China Eastern Airlines.

De samenwerking met Air China meegerekend, wordt de helft van de langeafstandsvluchten van Lufthansa gerealiseerd via commerciële joint ventures. De Duitse luchtvaartmaatschappij sloot eerder al akkoorden met het Japanse ANA en met Singapore Airlines, en richting Noord-Amerika wordt er samengewerkt met United Airlines en Air Canada. (Belga/NS)

"De Chinese luchtvaartmarkt is een van de belangrijkste groeimarkten wereldwijd. We willen van die groei mee kunnen genieten, samen met onze Star Alliance-partner Air China", stelde Lufthansa-topman Carsten Spohr. De beide luchtvaartmaatschappijen hadden twee jaar geleden een intentieverklaring tot samenwerking ondertekend en die is nu bezegeld. De bestaande verbindingen zullen gezamenlijk aangeboden worden (via codesharing) en het is ook de bedoeling het netwerk verder uit te breiden. De samenwerking, die ook de Lufthansa-dochters Austrian Airlines en Swiss International Air Lines omvat, zou voor het zomerseizoen 2017 van start moeten gaan. Lufthansa zet in op partnerschappen op de lange afstand om de concurrentie te kunnen aangaan met onder meer de grote maatschappijen uit de Golfstaten, zoals Emirates en Qatar Airways, en met de concurrerende luchtvaartalliantie Skyteam. Daarin vormde Air France-KLM eerder al een partnerschap met China Southern Airlines en China Eastern Airlines. De samenwerking met Air China meegerekend, wordt de helft van de langeafstandsvluchten van Lufthansa gerealiseerd via commerciële joint ventures. De Duitse luchtvaartmaatschappij sloot eerder al akkoorden met het Japanse ANA en met Singapore Airlines, en richting Noord-Amerika wordt er samengewerkt met United Airlines en Air Canada. (Belga/NS)