Duitsland en Lufthansa kwamen eerder tot een akkoord over de miljardensteun, maar de Europese Commissie koppelt er voorwaarden aan. Ze eist in ruil dat Lufthansa slots op de luchthavens van Frankfurt en München opgeeft. Eurocommissaris voor Concurrentie Margrethe Vestager verdedigde die aanpak vrijdag nog: de Commissie wil concurrentieverstoring vermijden. Maar de vakbonden van de verschillende maatschappijen van de Lufthansa-groep zijn het niet eens met die voorwaarden. "Noch de werknemers van de groep, noch de burgers van Europa zouden het begrijpen als tienduizenden banen verloren zouden gaan, niet door COVID-19 maar door de voorwaarden die de Europese Commissie oplegt", klinkt het. De bonden wijzen er ook op dat de slots die Lufthansa zou moeten opgeven mogelijk in handen zullen vallen van bepaalde lowcostmaatschappijen "die grote financiële reserves hebben omdat ze de rechten van werknemers jarenlang genegeerd hebben". "Jullie, mevrouw Van der Leyen (de Commissievoorzitter, red.) en mevrouw Vestager, zullen verantwoordelijk zijn voor nog meer sociale dumping, schijnzelfstandigheid en een forse verslechtering van de arbeidsstandaarden", zo staat in de open brief. De Europese vakbondsfederatie voor transportarbeiders (ETF) en de Europese pilotenvereniging (ECA) verstuurden vrijdag een gelijkaardige brief naar Vestager. Ook zij zijn van mening dat bepaalde concurrenten "niet met bijkomende slots beloond zouden mogen worden voor hun schadelijke praktijken". Ze roepen de Europese Commissie op om "de beslissing om voorwaarden te verbinden aan staatssteun voor de Lufthansa-groep te herzien". De uitkomst van de onderhandelingen is ook van belang voor Lufthansa-dochter Brussels Airlines. Ook in België lopen er gesprekken over steun door de overheid. (Belga)

Duitsland en Lufthansa kwamen eerder tot een akkoord over de miljardensteun, maar de Europese Commissie koppelt er voorwaarden aan. Ze eist in ruil dat Lufthansa slots op de luchthavens van Frankfurt en München opgeeft. Eurocommissaris voor Concurrentie Margrethe Vestager verdedigde die aanpak vrijdag nog: de Commissie wil concurrentieverstoring vermijden. Maar de vakbonden van de verschillende maatschappijen van de Lufthansa-groep zijn het niet eens met die voorwaarden. "Noch de werknemers van de groep, noch de burgers van Europa zouden het begrijpen als tienduizenden banen verloren zouden gaan, niet door COVID-19 maar door de voorwaarden die de Europese Commissie oplegt", klinkt het. De bonden wijzen er ook op dat de slots die Lufthansa zou moeten opgeven mogelijk in handen zullen vallen van bepaalde lowcostmaatschappijen "die grote financiële reserves hebben omdat ze de rechten van werknemers jarenlang genegeerd hebben". "Jullie, mevrouw Van der Leyen (de Commissievoorzitter, red.) en mevrouw Vestager, zullen verantwoordelijk zijn voor nog meer sociale dumping, schijnzelfstandigheid en een forse verslechtering van de arbeidsstandaarden", zo staat in de open brief. De Europese vakbondsfederatie voor transportarbeiders (ETF) en de Europese pilotenvereniging (ECA) verstuurden vrijdag een gelijkaardige brief naar Vestager. Ook zij zijn van mening dat bepaalde concurrenten "niet met bijkomende slots beloond zouden mogen worden voor hun schadelijke praktijken". Ze roepen de Europese Commissie op om "de beslissing om voorwaarden te verbinden aan staatssteun voor de Lufthansa-groep te herzien". De uitkomst van de onderhandelingen is ook van belang voor Lufthansa-dochter Brussels Airlines. Ook in België lopen er gesprekken over steun door de overheid. (Belga)