Momenteel hanteert de Luikse luchthaven enkel voor landingen een heffing, en die is gebaseerd op het gewicht, dat gecertificeerd is voor elk toestel. De heffing voor een dag- of een nachtvlucht (23 tot 7 uur) is met andere woorden gelijk en de geluidsprestaties van een kist spelen geen rol. Bierset wil voortaan streven naar een beter evenwicht tussen de economische groei in en op het tarmac en de levenskwaliteit van de omwonenden, zo luidt de boodschap donderdag in een persbericht. De nieuwe heffingen zullen uitgaan van drie geluidscategorieën en er komt ook een heffing voor opstijgende vluchten. Volgens CEO Laurent Jossart zullen luchtvaartmaatschappijen minder moeten betalen voor dagvluchten en moderne toestellen met betere geluidsprestaties. Nachtvluchten met lawaaierige toestellen zullen tot 30 procent meer moeten betalen dan nu het geval is. (Belga)

Momenteel hanteert de Luikse luchthaven enkel voor landingen een heffing, en die is gebaseerd op het gewicht, dat gecertificeerd is voor elk toestel. De heffing voor een dag- of een nachtvlucht (23 tot 7 uur) is met andere woorden gelijk en de geluidsprestaties van een kist spelen geen rol. Bierset wil voortaan streven naar een beter evenwicht tussen de economische groei in en op het tarmac en de levenskwaliteit van de omwonenden, zo luidt de boodschap donderdag in een persbericht. De nieuwe heffingen zullen uitgaan van drie geluidscategorieën en er komt ook een heffing voor opstijgende vluchten. Volgens CEO Laurent Jossart zullen luchtvaartmaatschappijen minder moeten betalen voor dagvluchten en moderne toestellen met betere geluidsprestaties. Nachtvluchten met lawaaierige toestellen zullen tot 30 procent meer moeten betalen dan nu het geval is. (Belga)