Voor de LSE-studie werden 7.239 piloten ondervraagd over de veiligheidscultuur bij hun werkgever. De Europese luchtvaartmaatschappijen scoren over het algemeen erg goed. De resultaten tonen aan dat de meeste piloten zelfvertrouwen hebben in de cockpit, en dat ze erop vertrouwen dat ook hun collega's veel belang hechten aan de veiligheid. Toch geven de resultaten ook reden tot bezorgdheid. Zo geeft maar liefst 58 procent van de piloten aan dat ze soms vermoeid vliegen. Bij lagekosten- en cargomaatschappijen loopt dat zelfs op tot respectievelijk 76 en 83 procent van de ondervraagde piloten. Bovendien geeft de helft van hen aan dat hun werkgever het probleem niet serieus neemt. Ook bij de gewone luchtvaartmaatschappijen is het niet allemaal rozengeur en maneschijn. Hoewel een groot deel van de piloten aangeeft dat het met de veiligheidscultuur bij hun collega's wel snor zit, zijn er toch veel klachten over het management van de luchtvaartmaatschappijen. Zo geeft maar 45 procent van de respondenten aan dat ze tijdige feedback krijgen op de veiligheidsproblemen die ze aanbrengen, en stelt de helft dat er binnen het bedrijf slecht gecommuniceerd wordt over de veiligheid. "Al deze bevindingen zijn potentieel fatale fouten in onze luchtvaart", zegt ECA-voorzitter Dirk Polloczek. "Het is een wakeup call voor Europese en nationale luchtvaartautoriteiten om actie te ondernemen". (Belga)

Voor de LSE-studie werden 7.239 piloten ondervraagd over de veiligheidscultuur bij hun werkgever. De Europese luchtvaartmaatschappijen scoren over het algemeen erg goed. De resultaten tonen aan dat de meeste piloten zelfvertrouwen hebben in de cockpit, en dat ze erop vertrouwen dat ook hun collega's veel belang hechten aan de veiligheid. Toch geven de resultaten ook reden tot bezorgdheid. Zo geeft maar liefst 58 procent van de piloten aan dat ze soms vermoeid vliegen. Bij lagekosten- en cargomaatschappijen loopt dat zelfs op tot respectievelijk 76 en 83 procent van de ondervraagde piloten. Bovendien geeft de helft van hen aan dat hun werkgever het probleem niet serieus neemt. Ook bij de gewone luchtvaartmaatschappijen is het niet allemaal rozengeur en maneschijn. Hoewel een groot deel van de piloten aangeeft dat het met de veiligheidscultuur bij hun collega's wel snor zit, zijn er toch veel klachten over het management van de luchtvaartmaatschappijen. Zo geeft maar 45 procent van de respondenten aan dat ze tijdige feedback krijgen op de veiligheidsproblemen die ze aanbrengen, en stelt de helft dat er binnen het bedrijf slecht gecommuniceerd wordt over de veiligheid. "Al deze bevindingen zijn potentieel fatale fouten in onze luchtvaart", zegt ECA-voorzitter Dirk Polloczek. "Het is een wakeup call voor Europese en nationale luchtvaartautoriteiten om actie te ondernemen". (Belga)