Bij praktijktesten onder reële omstandigheden bleek dat de Iveco S-Way LNG truck op twintig jaar tijd 13,4 procent meer broeikasgassen uitstoot dan de Stralis vrachtwagen op diesel van hetzelfde merk. Het effect van de uitstootvermindering aan de uitlaat is volgens de Technische Universiteit van Graz, die de testen uitvoerde, ook verwaarloosbaar. Over een periode van honderd jaar zou een vrachtwagen op LNG amper 7,5 procent minder uitstoten dan de diesel. Bovendien is het aandrijven van alle Europese vrachtwagens op hernieuwbaar gas uitgesloten, want de vraag in de zes grootste Europese landen zou het aanbood ruimschoots overvleugelen, aldus nog T&E. "Vrachtwagens die aangedreven worden door gas zijn een dood spoor om de uitstoot te verminderen en zullen de klimaatcrisis enkel verergeren", zegt Fedor Unterlohner van T&E. "Alleen emissievrije voertuigen kunnen het vrachtvervoer koolstofvrij maken." Daarom roept de Europese federatie van milieuverenigingen de EU op om tankstations voor gas te schrappen uit de infrastructuurdoelstellingen en vraagt het Europese landen om de aankoop van LNG-trucks niet langer te stimuleren. Voorts blijkt nog dat een vrachtwagen op LNG veel meer kankerverwekkende stoffen uitstoot in vergelijking met een dieselvrachtwagen. Zo stoot een LNG-truck liefst 37 keer zoveel ultrafijne deeltjes uit. "LNG-trucks worden geprezen als de redders van de luchtkwaliteit, maar uit tests blijkt dat ze veel meer vervuilen dan de constructeurs beweren. Op het vlak van de kleinste en meest schadelijke partikels, scoren ze zelfs een stuk slechter dan diesel. Uiteindelijk zijn gastrucks de zoveelste fossiele brandstoftechnologie die het vrachtvervoer nooit kan vergroenen", besluit Unterlohner. (Belga)

Bij praktijktesten onder reële omstandigheden bleek dat de Iveco S-Way LNG truck op twintig jaar tijd 13,4 procent meer broeikasgassen uitstoot dan de Stralis vrachtwagen op diesel van hetzelfde merk. Het effect van de uitstootvermindering aan de uitlaat is volgens de Technische Universiteit van Graz, die de testen uitvoerde, ook verwaarloosbaar. Over een periode van honderd jaar zou een vrachtwagen op LNG amper 7,5 procent minder uitstoten dan de diesel. Bovendien is het aandrijven van alle Europese vrachtwagens op hernieuwbaar gas uitgesloten, want de vraag in de zes grootste Europese landen zou het aanbood ruimschoots overvleugelen, aldus nog T&E. "Vrachtwagens die aangedreven worden door gas zijn een dood spoor om de uitstoot te verminderen en zullen de klimaatcrisis enkel verergeren", zegt Fedor Unterlohner van T&E. "Alleen emissievrije voertuigen kunnen het vrachtvervoer koolstofvrij maken." Daarom roept de Europese federatie van milieuverenigingen de EU op om tankstations voor gas te schrappen uit de infrastructuurdoelstellingen en vraagt het Europese landen om de aankoop van LNG-trucks niet langer te stimuleren. Voorts blijkt nog dat een vrachtwagen op LNG veel meer kankerverwekkende stoffen uitstoot in vergelijking met een dieselvrachtwagen. Zo stoot een LNG-truck liefst 37 keer zoveel ultrafijne deeltjes uit. "LNG-trucks worden geprezen als de redders van de luchtkwaliteit, maar uit tests blijkt dat ze veel meer vervuilen dan de constructeurs beweren. Op het vlak van de kleinste en meest schadelijke partikels, scoren ze zelfs een stuk slechter dan diesel. Uiteindelijk zijn gastrucks de zoveelste fossiele brandstoftechnologie die het vrachtvervoer nooit kan vergroenen", besluit Unterlohner. (Belga)