Lidl maakt sinds 2016 werk van een duurzaamheidsstrategie om zijn impact op het klimaat te beperken, zo klopt het zich op de borst. De retailer telt in België en Luxemburg meer dan 9.500 medewerkers, 315 winkels en 5 distributiecentra en heeft momenteel een jaarlijkse CO2-uitstoot van bijna 900.000 ton over de hele waardeketen. Tegen 2030 wil Lidl die uitstoot verminderen met 36 procent. Om dat te doen, richt de supermarkt zich "na de vele en blijvende inspanningen binnen de eigen muren" ook tot de rest van de waardeketen. Het overgrote deel van de totale CO2-uitstoot - liefst 93 procent - vindt namelijk plaats buiten de muren van Lidl, klinkt het. Het gaat dan om leveranciers, maar ook spelers verder in de keten bij het winnen van grondstoffen. Zo is 80 procent van de uitstoot volgens berekeningen van Lidl terug te brengen tot een zestigtal leveranciers, waarvan 24 Belgische. Daarom gaat de retailer nu bij de belangrijkste leveranciers in ons land aankloppen om hen met klimaatconsultants te helpen om hun uitstoot te verminderen. Daarvoor werkt Lidl samen met twee adviesbureaus. De klimaatexperts moeten de leveranciers aansporen om een actieplan op te stellen. Ze zullen hen begeleiden in het berekenen van hun CO2-uitstoot en dan mogelijkheden voorstellen om die te verkleinen. (Belga)

Lidl maakt sinds 2016 werk van een duurzaamheidsstrategie om zijn impact op het klimaat te beperken, zo klopt het zich op de borst. De retailer telt in België en Luxemburg meer dan 9.500 medewerkers, 315 winkels en 5 distributiecentra en heeft momenteel een jaarlijkse CO2-uitstoot van bijna 900.000 ton over de hele waardeketen. Tegen 2030 wil Lidl die uitstoot verminderen met 36 procent. Om dat te doen, richt de supermarkt zich "na de vele en blijvende inspanningen binnen de eigen muren" ook tot de rest van de waardeketen. Het overgrote deel van de totale CO2-uitstoot - liefst 93 procent - vindt namelijk plaats buiten de muren van Lidl, klinkt het. Het gaat dan om leveranciers, maar ook spelers verder in de keten bij het winnen van grondstoffen. Zo is 80 procent van de uitstoot volgens berekeningen van Lidl terug te brengen tot een zestigtal leveranciers, waarvan 24 Belgische. Daarom gaat de retailer nu bij de belangrijkste leveranciers in ons land aankloppen om hen met klimaatconsultants te helpen om hun uitstoot te verminderen. Daarvoor werkt Lidl samen met twee adviesbureaus. De klimaatexperts moeten de leveranciers aansporen om een actieplan op te stellen. Ze zullen hen begeleiden in het berekenen van hun CO2-uitstoot en dan mogelijkheden voorstellen om die te verkleinen. (Belga)