Leuven verliest wereldwijde aankoopdienst AB InBev

© GF
Wolfgang Riepl
Wolfgang Riepl redacteur bij Trends

De wereldbrouwer verhuist zijn aankoopdiensten van Leuven naar het Zwitserse Zug. In die dienst werken 35 mensen. Zug wordt wel eens omschreven als het fiscaal meest vriendelijke kanton ter wereld.

Sinds 2010 doet AB InBev zijn wereldwijde aankopen vanuit Leuven. Global Procurement Office koopt onder meer flessen, blik, verpakkingen, mout en hop voor alle vestigingen van de brouwer in de wereld. Tony Milikin leidt de divisie. De Amerikaan is ook lid van het directiecomité onder CEO Carlos Brito.

In het voorjaar maakte Trends al bekend dat Milikin, samen met zijn topmedewerkers, naar het Zwitserse Zug zou verhuizen. Nu volgt de volledige ploeg.

SABMiller, het nummer twee dat vorig jaar werd gekocht door AB InBev, heeft in Zug al sinds 2010 zijn divisie wereldwijde aankoop. “Na de combinatie van AB InBev met SABMiller maakten we een analyse voor een centrale locatie voor ons Global Procurement Office”, meldt woordvoerder Peter Dercon.

“We kozen voor Zug. Heel wat andere multinationals in consumentengoederen vestigden er al hun aankooporganisatie. Alle medewerkers van Global Procurement die nu nog in Leuven werken, maken de overstap naar Zug, of krijgen een andere functie bij AB InBev. Dat waren er ooit 70, maar in afwachting van een beslissing over de locatie werden vacante functies de voorbije maanden niet meer ingevuld. Sommige mesen hebben het bedrijf ook verlaten. Nu werken er nog zo’n 35 mensen bij Global Procurement Office. Het aankoopteam voor de zone Europa blijft wel vanuit Leuven werken.”

Ook het wereldwijde hoofdkantoor van AB InBev blijft in Leuven. Van de 750 werknemers hebben er 250 internationale functies zoals financiën, techniek, export, O&O of juridische zaken. Ruim 500 medewerkers zijn actief voor de afdeling Europa. Een tweede hoofdkantoor is gevestigd in New York, daar werken 160 mensen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content