"De maatregelen die de Vlaamse regering voorstelt, gaan in de juiste richting: aanpakken van ons verouderd gebouwenpark, uitfaseren van verwarming op basis van fossiele brandstoffen en een versnelde elektrificatie van ons wagenpark. Dat zijn de gebieden waar nog heel wat klimaatwinsten te boeken vallen", zo stelt Voka donderdagavond in een reactie op de aangekondigde maatregelen. "Het is positief dat alle geledingen van de maatschappij en alle sectoren de nodige inspanningen leveren." Vooral de keuze om van elektriciteit de standaard te maken bij personenwagens en verwarmingssystemen, wordt toegejuicht door Voka. "De elektriciteitsfactuur moet dan wel onder de loep genomen worden: beleidskosten horen niet thuis in de elektriciteitsfactuur", zegt gedelegeerd bestuurder Hans Maertens. "Een hele reeks randvoorwaarden moet nu ook vervuld worden. Het opwaarderen van de elektriciteitsinfrastructuur en het uitrollen van een fijnmazig laadpalennetwerk zijn belangrijke schakels. Ook bijkomende fiscale ondersteuning voor een aantal maatregelen zal het draagvlak en slaagkansen verhogen." Maar het ontbreken van een slimme kilometerheffing wordt dus wel als een "gemiste kans" gezien. Voka stelt dat die maatregel niet enkel leidt tot minder CO2-uitstoot, maar ook structureel de files vermindert. "Hoeveel studies die het gunstig effect van een kilometerheffing op de fileproblematiek aantonen, zullen er nog nodig zijn?", zo vraagt de ondernemersorganisatie zich af. "Het is jammer dat de Vlaamse regering niet volledig durft door te pakken op vlak van een duurzaam mobiliteitsbeleid." (Belga)

"De maatregelen die de Vlaamse regering voorstelt, gaan in de juiste richting: aanpakken van ons verouderd gebouwenpark, uitfaseren van verwarming op basis van fossiele brandstoffen en een versnelde elektrificatie van ons wagenpark. Dat zijn de gebieden waar nog heel wat klimaatwinsten te boeken vallen", zo stelt Voka donderdagavond in een reactie op de aangekondigde maatregelen. "Het is positief dat alle geledingen van de maatschappij en alle sectoren de nodige inspanningen leveren." Vooral de keuze om van elektriciteit de standaard te maken bij personenwagens en verwarmingssystemen, wordt toegejuicht door Voka. "De elektriciteitsfactuur moet dan wel onder de loep genomen worden: beleidskosten horen niet thuis in de elektriciteitsfactuur", zegt gedelegeerd bestuurder Hans Maertens. "Een hele reeks randvoorwaarden moet nu ook vervuld worden. Het opwaarderen van de elektriciteitsinfrastructuur en het uitrollen van een fijnmazig laadpalennetwerk zijn belangrijke schakels. Ook bijkomende fiscale ondersteuning voor een aantal maatregelen zal het draagvlak en slaagkansen verhogen." Maar het ontbreken van een slimme kilometerheffing wordt dus wel als een "gemiste kans" gezien. Voka stelt dat die maatregel niet enkel leidt tot minder CO2-uitstoot, maar ook structureel de files vermindert. "Hoeveel studies die het gunstig effect van een kilometerheffing op de fileproblematiek aantonen, zullen er nog nodig zijn?", zo vraagt de ondernemersorganisatie zich af. "Het is jammer dat de Vlaamse regering niet volledig durft door te pakken op vlak van een duurzaam mobiliteitsbeleid." (Belga)