De hoeveelheid klachten bij de Ombudsman voor de Handel ontplofte in het eerste coronajaar, 2020. Er werden toen 2.144 dossiers ingediend (tegen 1.206 in 2019). Vorig jaar bleef het aantal dossiers hoog: net geen 2.000. Ongeveer vier op de tien ervan waren ook ontvankelijk (844), net als in 2020. Een groot deel was niet ontvankelijk omdat ze gingen over handelaars die niet bij de ombudsman geregistreerd zijn en waarvoor die dus niet bevoegd is. Die consumenten moet de ombudsman doorsturen naar de Consumentenombudsdienst. De ombudsman pleit voor "sectordekkende ombudsdiensten", waarbij één ombudsdienst bevoegd is voor alle geschillen in één sector. "Niet alleen is dit duidelijk voor consumenten, maar ook wordt hiermee alle kennis en expertise gecentraliseerd." In 93 procent van de afgesloten dossiers werd er een akkoord bereikt tussen de consument en de handelaar. Anders dan in 2020 volgde de meerderheid van de klachten (50 procent) na een aankoop in een fysieke winkel, 48 procent kwam er na een online aankoop. "In vergelijking met 2020 zou afgeleid kunnen worden dat consumenten hebben genoten van de versoepeling van de maatregelen om terug naar de winkel te stappen", zo staat in het jaarverslag. Drie kwart van de klachten gingen over leveringen (38 procent) of garantie (36 procent). (Belga)

De hoeveelheid klachten bij de Ombudsman voor de Handel ontplofte in het eerste coronajaar, 2020. Er werden toen 2.144 dossiers ingediend (tegen 1.206 in 2019). Vorig jaar bleef het aantal dossiers hoog: net geen 2.000. Ongeveer vier op de tien ervan waren ook ontvankelijk (844), net als in 2020. Een groot deel was niet ontvankelijk omdat ze gingen over handelaars die niet bij de ombudsman geregistreerd zijn en waarvoor die dus niet bevoegd is. Die consumenten moet de ombudsman doorsturen naar de Consumentenombudsdienst. De ombudsman pleit voor "sectordekkende ombudsdiensten", waarbij één ombudsdienst bevoegd is voor alle geschillen in één sector. "Niet alleen is dit duidelijk voor consumenten, maar ook wordt hiermee alle kennis en expertise gecentraliseerd." In 93 procent van de afgesloten dossiers werd er een akkoord bereikt tussen de consument en de handelaar. Anders dan in 2020 volgde de meerderheid van de klachten (50 procent) na een aankoop in een fysieke winkel, 48 procent kwam er na een online aankoop. "In vergelijking met 2020 zou afgeleid kunnen worden dat consumenten hebben genoten van de versoepeling van de maatregelen om terug naar de winkel te stappen", zo staat in het jaarverslag. Drie kwart van de klachten gingen over leveringen (38 procent) of garantie (36 procent). (Belga)