Kinepolis trekt 4,4 procent meer bezoekers in eerste negen maanden

© Belga

Bioscoopexploitant Kinepolis heeft tijdens de eerste negen maanden van dit jaar 15,8 miljoen bezoekers over de vloer gekregen, 4,4 procent meer dan in dezelfde periode in 2009. Dat is te danken aan de Belgische bioscopen.

Een vijfde van de verkochte filmtickets was tijdens het derde kwartaal een kaartje voor een 3D-film. Dat meldt Kinepolis dinsdag. Vooral de Belgische bioscopen lokten dit jaar al meer volk.

Van januari tot en met september kreeg Kinepolis in België 7 miljoen bezoekers, 9,6 procent meer dan een jaar eerder. Frankrijk ging licht vooruit, terwijl Spanje en Zwitserland minder filmliefhebbers lokten.

In het derde kwartaal alleen steeg het aantal Kinepolis-bezoekers tegenover een jaar eerder met 3,5 procent tot 5,5 miljoen, dankzij films als “Inception”, “Twilight 3: Eclipse” en “The Expendables”, en in Vlaanderen “Adem” en “Zot van A”.

Ook de box office – dat zijn de inkomsten uit de ticketverkoop – steeg tijdens het derde kwartaal. Dat heeft niet alleen te maken met de bezoekerstoename, maar ook met duurdere tickets en de doorbraak van de (duurdere) 3D-film, luidt het. In het derde kwartaal werd een op de vijf filmtickets verkocht voor een 3D-film. “Toy Story 3”, “Shrek Forever After” en “The Last Airbender” waren de 3D-toppers.

Verwachte toppers in de komende maanden zijn onder meer “Harry Potter and the Deadly Hollows”, “Narnia 3” en “Meet the Parents: Little Fockers”. In Vlaanderen komen “Smoorverliefd” en “Frits en Freddy” in de zalen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content