Kinepolis bouwt filmzaal om tot kinderspeeltuin

© belga
Bert Lauwers
Bert Lauwers redacteur bij Trends

De bioscoopgroep Kinepolis bouwt een filmzaal in Madrid om tot een kinderspeeltuin à la Disney. Dat heeft CEO Eddy Duquenne gemeld tijdens een Trends Lunch, georganiseerd door het weekblad Trends en Roularta.

Met dat soort maatregelen wil Duquenne het vastgoed van de groep beter benutten.

“Er is vandaag een belangrijke overcapaciteit”, zei Duquenne tijdens het lunchgesprek. Daarom probeert Kinepolis zo veel mogelijk andere aanwendingen te zoeken.

“Zo zijn we nu in Madrid een van de grootste zalen aan het ombouwen tot een kids playground, die bijna het Disney-niveau moet bereiken. We doen dat in alle stilte. We willen eerst zien of dat goed werkt”, aldus Duquenne, die tevens meldde dat de capaciteit van toekomstige nieuwe bioscoopcomplexen veel kleiner zal zijn.

Duquenne kwam ook terug op de impact van de crisis op de Spaanse markt, waar Kinepolis drie sites heeft (Madrid, Valencia en Granada) met in totaal 64 schermen. Vaak zijn bioscopen gevestigd in winkelcentra. “De bioscoop leeft dan van de trafiek die de shopping mall genereert, en dat is een van de redenen waarom het in Spanje fout is gelopen”, meent Duquenne. “Door de vastgoedzeepbel zijn er veel te veel winkelcentra gebouwd. Elk van die complexen heeft een bioscoop en elk van die winkelcentra staat voor 50 procent leeg. Dan weet je wat in de bioscoop gebeurt.”

Uplace

“En als we niet opletten, komen we in België en in Frankrijk, met het tempo waarmee we nieuwe shoppingcenters willen bouwen, in hetzelfde straatje terecht. Daar is geen ruimte voor”, zegt Duquenne in een duidelijke referentie aan projecten als Uplace, Docks Bruxsel (het vroegere Just Under The Sky) en NEO.

Duquenne wees ook op het grote succes van de operavoorstellingen in de bioscoopzaal. “In 2008 dachten we na zes maanden aan stoppen. Vandaag vertegenwoordigt opera ongeveer 2 procent van onze box office.” Maar Duquenne ziet nog veel meer potentieel in muziekconcerten. “Dit jaar is al 50 procent van wat opera was, moderne concerten. En wij schatten het potentieel daarvan vier keer hoger in dan dat van opera.”

Kinepolis heeft ook zijn zinnen gezet op de wereldbeker voetbal. “Wij hebben daar de markt voor. Ik geloof wel dat het publiek zeer snel zal volgen. Maar je moet eerst aan die rechten geraken. We zijn daar hard mee bezig”, aldus Duquenne.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content