Behalve in de luxemerken Maserati en Alfa Romeo investeert Fiat fors in de ontwikkelingen van nieuwe varianten op het 500-model. Voor klanten met een kleiner budget wordt de goedkopere Panda-serie uitgebreid. Het is de bedoeling dat de meeste modellen - zeker de exclusieve - in het thuisland Italië geproduceerd worden.

De Fiat Punto, aanvankelijk een succesnummer van de Italiaanse autobouwer, verdwijnt uit het assortiment, aldus bronnen bij Bloomberg.

Dat Fiat de focus legt op het luxesegment onder het keurmerk 'Made in Italy' komt doordat het Italiaans automerk al vier jaar marktaandeel in Europa verliest, onder meer door een gebrek aan nieuwe modellen. De verkoop in Europa lag vorig jaar bijna de helft lager dan in 2009. Het marktaandeel daalde in die periode van 9,3 tot 6,2 procent. Fiat leed sinds 2011 bijna 2 miljard euro operationeel verlies, waarvan 304 miljoen euro in de eerste negen maanden van dit jaar.

Roberto Verganti, hoogleraar management bij de Polytechnische Universiteit van Milaan en auteur van het boek 'Design Driven Innovation', noemt het alvast moedig dat Fiat afwijkt van de traditionele lijn. "De markt uitbreiden met 500- en Alfa-modellen is de enige mogelijke strategie om de autoproductie voort te zetten in Italië", verduidelijkt Verganti. (Bloomberg/BO)

Behalve in de luxemerken Maserati en Alfa Romeo investeert Fiat fors in de ontwikkelingen van nieuwe varianten op het 500-model. Voor klanten met een kleiner budget wordt de goedkopere Panda-serie uitgebreid. Het is de bedoeling dat de meeste modellen - zeker de exclusieve - in het thuisland Italië geproduceerd worden. De Fiat Punto, aanvankelijk een succesnummer van de Italiaanse autobouwer, verdwijnt uit het assortiment, aldus bronnen bij Bloomberg. Dat Fiat de focus legt op het luxesegment onder het keurmerk 'Made in Italy' komt doordat het Italiaans automerk al vier jaar marktaandeel in Europa verliest, onder meer door een gebrek aan nieuwe modellen. De verkoop in Europa lag vorig jaar bijna de helft lager dan in 2009. Het marktaandeel daalde in die periode van 9,3 tot 6,2 procent. Fiat leed sinds 2011 bijna 2 miljard euro operationeel verlies, waarvan 304 miljoen euro in de eerste negen maanden van dit jaar. Roberto Verganti, hoogleraar management bij de Polytechnische Universiteit van Milaan en auteur van het boek 'Design Driven Innovation', noemt het alvast moedig dat Fiat afwijkt van de traditionele lijn. "De markt uitbreiden met 500- en Alfa-modellen is de enige mogelijke strategie om de autoproductie voort te zetten in Italië", verduidelijkt Verganti. (Bloomberg/BO)