KBC herschikt Vlaamse kantoren

KBC-CEO Johan Thijs © Belga Image

De ingrepen hebben geen impact op het totale aantal medewerkers, zegt de bank-verzekeraar.

Bank-verzekeraar KBC gaat zijn netwerk van bankkantoren in Vlaanderen herschikken. Acht kantoren worden gesloten en uit 66 kantoren verdwijnt het personeel.

De ingrepen hebben geen impact op het totale aantal medewerkers, zegt KBC in een persbericht. De getroffen medewerkers zullen bijvoorbeeld aan de slag kunnen in naburige kantoren.

Volledig aanbod

KBC verdubbelt immers het aantal bankkantoren met een volledig aanbod van producten en diensten tot 145. In die kantoren kunnen alle klanten terecht voor dagelijkse transacties en gespecialiseerd advies.

Ook bij KBC Live (bank-verzekeren via telefoon of chat) kunnen werknemers terecht, want klanten nemen steeds vaker op die manier. ‘De medewerkers en sociale partners worden in alle openheid geïnformeerd’, stelt KBC.

“We hebben altijd al gekozen voor een omnikanaalstrategie”, zegt KBC-woordvoerster Viviane Huybrecht. “De klant bepaalt zelf via welke weg hij contact wil hebben met ons: fysiek in een kantoor, digitaal (pc, tablet of smartphone), of via het contactcenter KBC Live (telefoon of chat).”

Toch gebeuren de contacten steeds vaker digitaal. Eind februari bankierden ruim 1,1 miljoen KBC-klanten via hun smartphone of tablet, en meer dan 1,25 miljoen via pc. Het gaat dan niet alleen om overschrijvingen: via de digitale weg werden vorig jaar zowat 13.000 consumentenkredieten afgesloten en bijna 25.000 zichtrekeningen geopend, liet KBC eerder al weten. Aangezien het aantal spontane kantoorbezoeken daalt, grijpt KBC in.

Concreet worden acht bankkantoren gesloten en uit 66 kantoren verdwijnt het personeel. Daar kunnen klanten wel nog terecht voor transacties aan automaten. Maar, zo voegt de woordvoerster eraan toe, ‘wanneer de klanten nog naar een kantoor komen, verwachten ze wel expertise’.

KBC verdubbelt daarom het aantal bankkantoren met een volledig aanbod van producten en diensten tot 145, ‘evenwichtig verspreid over alle provincies’. In die kantoren kunnen alle klanten (particulieren, vermogenden en ondernemers) terecht voor dagelijkse transacties en gespecialiseerd advies.

‘Geen impact op het totale aantal werknemers’

Die kantoren zullen elke werkdag en zaterdagvoormiddag geopend zijn. De bank-verzekeraar verwacht de plannen tegen eind dit jaar af te ronden. In welke kantoren er veranderingen op til zijn en hoeveel mensen betrokken zijn, kan Huybrecht nog niet zeggen. Ze benadrukt wel dat er geen impact is op het totale aantal werknemers. De mensen die werken in een kantoor dat sluit of zonder personeel voortgaat, kunnen aan de slag in een ‘full service-kantoor’ of bij KBC Live. Daarvan is er een vestiging in elke provincie.

“De medewerkers en sociale partners worden in alle openheid geïnformeerd”, stelt KBC nog.

De bank-verzekeraar zal na de herschikking 145 bankkantoren tellen met ruime service, 268 kleinere kantoren met beperktere service, en 183 onbemande kantoren in Vlaanderen (en Oost-België).

Partner Content