Telenet blijft niet wachten tot de concurrentie zijn klanten wegsnoept. In mobiel is de operator in juni al teruggekeerd naar het oorspronkelijke concept van King en Kong, met slechts twee formules, één van 15 euro en één van 25 euro. De inbegrepen hoeveelheid data werd sterk verhoogd. Ook de viervoudige familiebundel Wigo kreeg meer data, vooral de formule van 120 euro, waar het volume werd verdubbeld tot 10 Gb. De manier om die data onder de familieleden te verdelen is versoepeld. Recent verbeterde Telenet dan ook zijn instapproduct Basic Internet van 27,8 euro, dankzij een upgrade naar 50 mbps downstream en 5 mbps upstream. Het volume blijft wel op 150 Gb.
...

Telenet blijft niet wachten tot de concurrentie zijn klanten wegsnoept. In mobiel is de operator in juni al teruggekeerd naar het oorspronkelijke concept van King en Kong, met slechts twee formules, één van 15 euro en één van 25 euro. De inbegrepen hoeveelheid data werd sterk verhoogd. Ook de viervoudige familiebundel Wigo kreeg meer data, vooral de formule van 120 euro, waar het volume werd verdubbeld tot 10 Gb. De manier om die data onder de familieleden te verdelen is versoepeld. Recent verbeterde Telenet dan ook zijn instapproduct Basic Internet van 27,8 euro, dankzij een upgrade naar 50 mbps downstream en 5 mbps upstream. Het volume blijft wel op 150 Gb. Het illustreert hoe Telenet reageert op de stijgende concurrentie. Bij de bespreking van de resultaten liet CEO John Porter verstaan dat er geen taboes zijn om te reageren op het veranderende mediagebruik. 'Er is geen twijfel dat een nieuwe generatie voor 100 procent vertrouwt op mobiel en daarnaast een zekere hoeveelheid video wil', antwoordde hij op een vraag naar de opmars van 'cord cutting' in de VS - gezinnen die kabel-tv opzeggen. 'Dat vertelt je duidelijk dat de oude triple play, waarvan de toezichthouder lijkt te vinden dat er een vorm van marktfalen is (Telenet en Proximus domineren deze bundels van tv, internet en telefonie, nvdr), meer en meer irrelevant wordt. De manier waarop deze producten worden gebruikt, is zeker aan het verschuiven. De kabel wordt niet doorgeknipt, maar er is evolutie. Je kan verwachten dat ons aanbod zal evolueren met het consumentengedrag en met het andere gedrag van generaties. Mensen nemen minder van het ene product en meer van het andere. Toen ik hier vier-vijf jaar geleden aankwam waren er minder dan 100.000 abonnees op ons premium entertainment aanbod. Nu zijn er meer dan een half miljoen (393.000 Play en Play More abonnees en 223.000 Play Sports abonnees, nvdr)'.Het aantal Play More-gebruikers ging recent stevig hoger, onder meer door seizoen 7 van Game of Thrones en een promotie met Humo voor één maand gratis Play More. 'Intern hebben we de filosofie om Play in elke settopbox te krijgen. We zullen proberen uit te zoeken wat de juiste prijs/waarde-verhouding is voor Play zodat het een onderdeel zal zijn van ieders dienst', beloofde Porter. Een onderdeel van die actie is het produceren van lokale content. 'Niet enkel met De Vijver Media (eigenaar van Vier en Vijf en 50% Telenet-filiaal, nvdr), maar ook met de openbare omroepen en met anderen, zelfs met VTM, waarmee we enig succes hebben gehad met coproducties', zei Porter. Lokale verhalen in de lokale talen noemde hij 'het ene punt waarin we ons kunnen differentiëren van de internationale videospelers en websites. De wereldomvattende schaal van de Netflixen, Amazons en Youtubes zijn op middelbare termijn de grootste bedreiging van het Belgische entertainmentecosysteem'. Hij zei 'filosofisch geneigd' te zijn om na de acquisitie van SFR Belux nu ook Franstalige content uit te brengen. Concrete projecten zijn er nog niet, maar Porter onderstreepte het 'gemeenschappelijke belang' van lokale operatoren en zenders om samen te spannen tegen de internationale online spelers. Tenslotte toonde Porter dat hij zich met hand en tand zal verzetten tegen de nieuwe reguleringsvoorstellen van de nationale (BIPT) en regionale toezichthouders op de communicatiemarkt. 'Er is geen substantieel marktfalen. De consument lijdt geen schade. Dit is een zeer effectieve markt, die infrastructuur van wereldklasse en substantiële keuzemogelijkheden voor de consument levert', stelde Porter. Het BIPT wil onder meer de manier veranderen waarop de groothandelsprijzen voor Orange Belgium worden berekend. Dat zou tot lagere prijzen kunnen leiden. Michaël Trabbia, de CEO van Orange, mikt op een verlaging met 10 euro per maand per klant. 'Ik wil óók benzine tegen 50 cent per liter', lachte Porter dat idee weg. 'Zij hebben al een goede prijs. Zij kunnen ons duidelijk onderbieden. Als ze nog beter zouden krijgen, zouden ze dat gewoon in hun winst stoppen'.Hij verwees naar de 'internationale banken die miljarden en miljarden in de Belgische breedbandinfrastructuur hebben geïnvesteerd en dat blijven doen'. 'Het minste wat ze mogen verwachten is regulatorische stabiliteit. We hebben al het meest agressieve, regulatorische regime van Europa. Wij vinden dat er geen echte basis is om het te veranderen'.