De Belgische overheid rondde in 2018 drie grote deals voor Defensie af: de aankoop van Amerikaanse gevechtsvliegtuigen, de vernieuwing van de mijnenjagers en fregatten en de aankoop van gepantserde voertuigen van de nieuwste generatie van Frankrijk. Er werd een deal gesloten ter waarde van 1,6 miljard euro voor de aankoop van 382 Griffon- en 60 Jaguar-voertuigen bij een Frans consortium. De Franse constructeurs beloofden destijds wel dat ze ook zouden terugvallen op verschillende Belgische bedrijven, waaronder FN Herstal en John Cockerill. Drieënhalf jaar later blijkt John Cockerill van een kale reis thuis te komen. Het Luikse bedrijf hoopte de finale assemblage van de voertuigen op zich te nemen. "Het laatste nieuws gaat niet de goede richting uit", zegt Jean-Luc Maurange, de CEO van John Cockerill. "De gesprekken hebben lang aangesleept. Men heeft ons gevraagd om te passeren via bepaalde aanbestedingen. Men is de beloftes die gemaakt zijn vergeten", aldus Maurange, die benadrukt dat er wel politieke engagementen zijn gemaakt. De finale assemblage van de voertuigen zou volgens L'Echo uiteindelijk in het noorden van het land gebeuren. Dat is een verrassende keuze omdat er in Vlaanderen geen bedrijven zijn met dezelfde competenties rond Defensie als John Cockerill. (Belga)

De Belgische overheid rondde in 2018 drie grote deals voor Defensie af: de aankoop van Amerikaanse gevechtsvliegtuigen, de vernieuwing van de mijnenjagers en fregatten en de aankoop van gepantserde voertuigen van de nieuwste generatie van Frankrijk. Er werd een deal gesloten ter waarde van 1,6 miljard euro voor de aankoop van 382 Griffon- en 60 Jaguar-voertuigen bij een Frans consortium. De Franse constructeurs beloofden destijds wel dat ze ook zouden terugvallen op verschillende Belgische bedrijven, waaronder FN Herstal en John Cockerill. Drieënhalf jaar later blijkt John Cockerill van een kale reis thuis te komen. Het Luikse bedrijf hoopte de finale assemblage van de voertuigen op zich te nemen. "Het laatste nieuws gaat niet de goede richting uit", zegt Jean-Luc Maurange, de CEO van John Cockerill. "De gesprekken hebben lang aangesleept. Men heeft ons gevraagd om te passeren via bepaalde aanbestedingen. Men is de beloftes die gemaakt zijn vergeten", aldus Maurange, die benadrukt dat er wel politieke engagementen zijn gemaakt. De finale assemblage van de voertuigen zou volgens L'Echo uiteindelijk in het noorden van het land gebeuren. Dat is een verrassende keuze omdat er in Vlaanderen geen bedrijven zijn met dezelfde competenties rond Defensie als John Cockerill. (Belga)