Joachim Coens: ‘Op termijn is Japanse crisis misschien goede zaak voor Zeebrugge’

© Joachim Coens (foto belga)

“Uiteraard heeft de crisis in Japan een gevolg op onze trafieken”, zegt Joachim Coens van de haven van Zeebrugge, die verleden jaar 1,6 miljoen wagens behandelde.

Voor de crisis waren dat er nog 2,1 miljoen. “Meer dan een op de drie wagens die de verladers hier voor hun rekening nemen is een Japans merk; hoewel ze niet altijd ook ginds gemaakt zijn.”

Op termijn zou de crisis in Japan echter in het voordeel van de Noordzeehaven kunnen spelen. Zeebrugge is immers ook een gasdistributieplatform, dat vandaag 15 procent van de Noord-West-Europese markt bedient. “Duitsland herbekijkt zijn kernergiestrategie als gevolg van de ellende in Japan en het ziet ernaar uit dat andere landen dat ook zullen doen”, voorspelt Coens. “Gas wordt dan een waardig alternatief.”

Vreest hij niet dat de methaantankers die nu vanuit Qatar naar Zeebrugge komen in de toekomst richting Japan zullen varen? “Neen, want er is immers geen substitutie”, weet Coens. “Integendeel, het zou zelfs kunnen dat Japan de voorraden, die we nu in Zeebrugge aanhouden, zal aanspreken. Dan winnen we twee keer: tanker in, tanker uit.”

H.B.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content