Jean-Marc Verbist (Bank Degroof Petercam): ‘Er is hier zo veel te doen’

JEAN-MARC VERBIST "Het installeren van een nieuwe cultuur lijkt misschien wat soft, maar het is een noodzakelijke stap." © GF

Jean-Marc Verbist (Bank Degroof Petercam) is genomineerde voor Trends HR Manager of the Year.

Zowel bij Belgacom en Proximus als bij Bank Degroof Petercam heeft Jean-Marc Verbist grondige reorganisaties en fusies aangestuurd. Met grote nadruk op medewerkersbegeleiding en veranderingsmanagement.

Toen Jean-Marc Verbist in september 2014 bij Bank Degroof kwam, kon hij niet vermoeden dat de al zo lang aangekondigde fusie met Petercam kort daarna echt zou gebeuren. “Ik had zin om samen te werken met Philippe Masset. Hij is een geweldig gedreven CEO en een uitgesproken people manager. En alleen al bij Degroof was er een heleboel te doen.”

Een paar maanden later, in januari 2015, begon de fusieprocedure met een vooranalyse en het ontwerpen van de nieuwe structuur. “De fusie werd officieel op 1 oktober”, legt Jean-Marc Verbist uit. “En we werden geconfronteerd met de typische uitdagingen. Zoals bij elke fusie heeft dat stof doen opwaaien, maar dat is intussen weer gaan liggen en we genieten nu van een mooie, nieuwe dynamiek. Het is ons gelukt, en daar mogen we trots op zijn.”

Nieuwe cultuur

Bij elke fusie wordt onvermijdelijk een nieuw managementteam samengesteld. Aangezien elke verandering van bovenaf komt, is het belangrijk dat het zittende team competent is en zin heeft in de fusie. Sommige oudgedienden vertrokken, anderen bleven. En er kwamen nieuwe topmanagers. Vanaf dat moment hebben Jean-Marc Verbist en zijn team een begeleidingstraject uitgezet op alle niveaus. Een begeleiding in de verandering, maar ook in de waarden. “Het installeren van een nieuwe cultuur lijkt misschien wat soft, maar het is een noodzakelijke stap.”

“Degroof en Petercam legden andere accenten, maar gezien onze identieke activiteiten en homogene populatie hadden we een aantal waarden gemeen. We hebben de teams daarom verenigd in een nieuwe cultuur. Die kunnen we samenvatten met vijf letters: ETHIC. Dat staat voor excelling, teaming up, human, intrapreneurial en client-centric. Met zijn 1350 medewerkers, van wie 840 in België, is Degroof Petercam een kleine structuur die soepeler en wendbaarder is dan de andere banken. Zin voor initiatief is voor ons van wezenlijk belang, omdat we ons daarmee onderscheiden.”

Op het moment van de fusie had Verbist twee hr-teams die, zelfs na hun samenvoeging, onderbemand waren. “In beide eenheden was er bijna geen talentmanagement. Ik heb daarom acht mensen aangeworven om de afdeling te moderniseren, met een grote nadruk op ervaring wat we de new way of working noemen. Dit is echt een heel mooie uitdaging, omdat er zo veel te doen is. En we zijn een bank die zeer stevig in België verankerd is. De aandeelhouders zitten niet in het managementteam, maar ze zijn wel aanwezig en heel scherp. Zo kan het schip snel van koers veranderen.”

Jean-Marc Verbist profiteert bij Degroof Petercam volop van zijn zeventienjarige ervaring bij Belgacom. De commercieel ingenieur die afgestudeerd is aan Solvay heeft onder andere meegewerkt aan twee heel grote reorganisatieprojecten. “Ik maakte in 2002 deel uit van een team dat het proactieve reorganisatieprogramma BEST heeft aangestuurd bij Belgacom. Er zijn daarbij 4000 medewerkers geheroriënteerd naar banen van de toekomst en er zijn 4000 goed gefaseerde en onderhandelde ontslagen gevallen.”

Partner Content