Het schip 'Les Alizés' zal hoofdzakelijk ingezet worden voor de bouw van offshore windparken, maar is met zijn imposante kraan ook geschikt om uitgediende olie- en gasplatformen op zee te ontmantelen.

'Deze investering is een antwoord op de globale trend binnen de offshore windenergiesector om steeds grotere windmolens te ontwerpen en te installeren. Deze nieuwste generatie van turbines kunnen meer dan 270 meter hoog zijn, met wieken tot 120 meter lang, en rusten op funderingen tot wel 2.500 ton', aldus het bedrijf. 'De offshore installatieschepen die momenteel op de markt beschikbaar zijn, ondervinden de grootste moeilijkheden om deze nieuwe turbines en hun zware funderingen, met hun enorme afmetingen en installatiehoogtes, te installeren', luidt het.

'Les Alizés' zal worden gebouwd op een scheepswerf van China Merchants Industry Holdings. Het beschikt over een hoofdkraan van 5.000 ton, een draagvermogen van 61.000 ton en een dekruimte van 9.300 vierkante meter. Het schip heeft bovendien een extreem lage emissie.

Jan De Nul sloot voor de financiering van 'Les Alizés' en van installatieschip 'Voltaire' een overeenkomst voor een groene lening met een consortium van vijf banken, geleid door KBC. Voor Jan De Nul Group is het de eerste groene lening, en voor KBC de eerste gesyndiceerde groene lening binnen de scheepvaartsector.