De strijd om de overname van een meerderheidsbelang in ITA, de opvolger van Alitalia, leek eind augustus beslecht, nadat de Italiaanse regering had aangekondigd dat ze exclusieve onderhandelingen zou opstarten met de Amerikaanse investeringsmaatschappij Certares, samen met luchtvaartmaatschappijen Air France-KLM en Delta. Eind oktober werd de exclusiviteit echter niet verlengd, waardoor Lufthansa en de Zwitserse rederij MSC weer in de arena kwamen. MSC en Lufthansa hadden tijdens de zomer voorgesteld om voor 850 miljoen euro een belang te kopen van 80 procent in ITA Airways. Het leeuwendeel zou in handen komen van MSC. Maar Lufthansa-partner MSC liet deze week evenwel weten toch af te haken voor een overname van ITA Airways. In een persbericht zei de rederij dat ze "de bevoegde autoriteiten op de hoogte heeft gebracht dat ze niet meer geïnteresseerd is om deel te nemen aan de privatisering van ITA Airways". Lufthansa gaf aan wel nog interesse te hebben. Volgens het plan dat nu bestudeerd wordt, zou Lufthansa een belang van 51 procent nemen in ITA Airways voor een bedrag van 250 miljoen euro en FS een belang van 29 procent. Het Italiaanse ministerie van Economie zou de resterende 20 procent in handen houden. Alitalia ging in 2017 failliet. De Italiaanse regering hield de maatschappij nog tot oktober 2021 in de lucht, waarna ze werd vervangen door de afgeslankte opvolger ITA Airways. Rome wil een minderheidsbelang behouden in ITA. (Belga)

De strijd om de overname van een meerderheidsbelang in ITA, de opvolger van Alitalia, leek eind augustus beslecht, nadat de Italiaanse regering had aangekondigd dat ze exclusieve onderhandelingen zou opstarten met de Amerikaanse investeringsmaatschappij Certares, samen met luchtvaartmaatschappijen Air France-KLM en Delta. Eind oktober werd de exclusiviteit echter niet verlengd, waardoor Lufthansa en de Zwitserse rederij MSC weer in de arena kwamen. MSC en Lufthansa hadden tijdens de zomer voorgesteld om voor 850 miljoen euro een belang te kopen van 80 procent in ITA Airways. Het leeuwendeel zou in handen komen van MSC. Maar Lufthansa-partner MSC liet deze week evenwel weten toch af te haken voor een overname van ITA Airways. In een persbericht zei de rederij dat ze "de bevoegde autoriteiten op de hoogte heeft gebracht dat ze niet meer geïnteresseerd is om deel te nemen aan de privatisering van ITA Airways". Lufthansa gaf aan wel nog interesse te hebben. Volgens het plan dat nu bestudeerd wordt, zou Lufthansa een belang van 51 procent nemen in ITA Airways voor een bedrag van 250 miljoen euro en FS een belang van 29 procent. Het Italiaanse ministerie van Economie zou de resterende 20 procent in handen houden. Alitalia ging in 2017 failliet. De Italiaanse regering hield de maatschappij nog tot oktober 2021 in de lucht, waarna ze werd vervangen door de afgeslankte opvolger ITA Airways. Rome wil een minderheidsbelang behouden in ITA. (Belga)