"Tickets zijn letterlijk geld waard. We verkopen onze ticketoplossingen in meer dan twintig landen, we zijn marktleider in Europa", stelt David Tielemans (43), de algemeen directeur en bestuurder van INNI group. Tickets zijn goed voor 20 procent van de omzet van de grafische groep. 80 procent van de Europese pretparken doet een beroep op de kennis van de West-Vlamingen, net als voetbalclubs en organisatoren van concerten en evenementen.
...

"Tickets zijn letterlijk geld waard. We verkopen onze ticketoplossingen in meer dan twintig landen, we zijn marktleider in Europa", stelt David Tielemans (43), de algemeen directeur en bestuurder van INNI group. Tickets zijn goed voor 20 procent van de omzet van de grafische groep. 80 procent van de Europese pretparken doet een beroep op de kennis van de West-Vlamingen, net als voetbalclubs en organisatoren van concerten en evenementen. "Wij drukken de cateringbonnen voor Rock Werchter. Je begrijpt dat daar een bepaalde vorm van beveiliging wordt ingebouwd, want de waarde van die bonnen is gigantisch." Maar heeft het papieren toegangsbewijs nog een toekomst in een tijdperk waar iedereen met een smartphone op zak loopt? "In sommige segmenten zeker", countert Tielemans. "Ik print mijn boardingpasses ook niet meer af. Wij zetten in op toegevoegde waarde door meer veiligheidsaspecten in te bouwen in de tickets." Hij geeft het voorbeeld van tickets met ingebouwde RFID-antennes (radiofrequentie identificatie), waarmee musea en pretparken de bezoekersstromen perfect kunnen opvolgen. "Net zoals we ons commerciële drukwerk zullen verrijken met digitale data, worden onze tickets slimmer en veiliger. De groei zit in de innovatie. We spreken van smart paper. We voegen technologische componenten toe aan onze printproducten en op die manier stijgen we in de waardeketting van onze klanten. Dat is onze toekomst." Die visie legt INNI group geen windeieren. De grafische sector kampt met dalende volumes en zit daardoor al een poos in consolidatiemodus. De zoektocht naar schaalgrootte en rentabiliteit drijft almaar meer drukkerijen in fusies en overnames. In West-Vlaanderen leidt INNI group die consolidatiedans. In 2014 fuseerde UGA-Continuga uit Heule met de Izegemse Drukkerij Strobbe, bekend van de scheurkalender De Druivelaar. De twee familiebedrijven smolten samen tot INNI group en namen in 2016 PurePrint over, de drukactiviteiten van Group Van Damme uit Oostkamp. Momenteel neemt de grafische groep een adempauze om zich te wapenen voor de volgende stap. "Bij de overname van PurePrint was het niet onze hoofdbedoeling extra volume aan te trekken", duidt David Tielemans. "We wilden vooral extra kennis en competenties binnenhalen voor onze commerciële drukactiviteiten. We waren vooral op zoek naar menselijk kapitaal, veel meer dan naar volume." Nu telt INNI group ongeveer 135 medewerkers. De productieactiviteiten zijn gecentraliseerd in een modern gebouw op het industrieterrein in Heule. Binnenkort installeert het energiebedrijf GreenPulse 2000 zonnepanelen op het dak van de drukkerij. De familiale groep heeft ook nog een kantoor in het Noord-Franse Villeneuve-d'Ascq. De kleinste divisie van de groep is de uitgeverij die gespecialiseerd is in de publicatie van vakliteratuur voor professionals in domeinen zoals preventie, milieu en verkeer. INNI publishers genereert zo'n 10 procent van de groepsomzet. INNI group maakt geen geconsolideerde cijfers bekend, maar de totale omzet voor 2017 zal volgens Tielemans ongeveer 22 miljoen euro bedragen. 20 procent ervan komt van de export en dat aandeel neemt toe. "De export moet groeien naar 30 à 35 procent van onze omzet. We werken in een straal van 800 kilometer rond Kortrijk. Frankrijk is voor ons de groeimarkt. We mikken op bedrijven waarin centraal wordt beslist over de communicatie en waarvoor de levering van het hoogwaardige drukwerk decentraal moet gebeuren. We hebben klanten waarvoor we om de twee weken 1500 winkelpunten beleveren. We hebben daarvoor een sterk geautomatiseerd digitaal platform en een stipte logistiek", verzekert David Tielemans. Zo werkt INNI group voor de elektroketen Vanden Borre, de Franse bouwgroep Socoda en diverse ketens in België en Frankrijk. Na een paar moeilijke transitiejaren boekt INNI group weer winst. "We hebben de jongste drie jaar heel veel geïnvesteerd. Voor de fusie, de verhuizing, de naamsverandering, nieuwe machines en IT gaat het om 16 miljoen euro. De oude gebouwen in het centrum van Heule zijn verkocht en dat uitzonderlijke resultaat compenseert de uitzonderlijke uitgaven van de jongste jaren." Voor dit jaar - een verkiezingsjaar - mikt hij op een omzet van 24 miljoen euro. "Via UGA, of Uitgeverij voor Gemeente Administratie, drukken we al zeventig jaar documenten voor de organisatie van verkiezingen. Niet voor de politieke partijen, maar voor de overheden. Denk aan oproepingskaarten, stembiljetten, de formulieren voor de telbureaus. Dat levert extra omzet op." Zo'n 70 procent van de omzet komt van de printdivisie (boeken, brochures, catalogi, kalenders enzovoort). "Het is duidelijk dat print nog niet dood is. We ervaren voor het eerst sinds lang dat drukwerk - zeker het hogere segment van catalogi en brochures - weer een rol speelt in de mediamix. Een deel van de marketingbudgetten is verschoven naar digitale communicatie, maar de markt weet het belang van print weer naar waarde te schatten." David Tielemans merkt op dat een kwalitatieve catalogus weer de aandacht van de klant kan trekken. "Maar dan op een andere manier dan vroeger. Je moet niet meer afkomen met een klassieke flyer die je massaal verspreid. Nu staan we voor een meer gesegmenteerde aanpak, met een persoonlijke toets op basis van data." De integratie van digitalemarketingdata is een van de prioriteiten om INNI groep te wapenen voor de toekomst. INNI group kocht in 2014 het Franse ROI lab, een technologiebedrijf gespecialiseerd in marketingdata. "Als je niet kan meten, kan je niet verbeteren. Op basis van gesegmenteerde marketingdata kan ROI lab meetbare campagnes opzetten en analyseren. Daar zijn klanten vandaag naar op zoek", weet Tielemans.