Ingrid Lieten: ‘Ik wil dringend meer duidelijkheid over overname Ford-site’

© BELGA

De Vlaamse regering zal Guido Dumarey, de ondernemer achter Punch Metals, afwijzen als voorlopig laatste geïnteresseerde overnemer voor de perserij van de Ford-site in Genk. Voormalig sp.a-minister Ingrid Lieten vraagt aan Vlaams minister van Werk en Economie Philippe Muyters om meer duidelijkheid te geven over de situatie.

De Tijd bericht over een nota van de Vlaamse regering, waarin wordt geargumenteerd waarom dat overnamebod niet voldoet.

De perserij gaat, net als de fabriekssite, eind dit jaar dicht. Het overnamebod van Punch Metals op de perserij zal vrijdag besproken worden door de Vlaamse regering.

Ingrid Lieten wil duidelijkheid

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Voormalig sp.a-minister Ingrid Lieten vraagt snel meer duidelijkheid van de Vlaamse regering over het enige bod op de perserij van de Ford-site in Genk.”We dachten destijds met Ford ook steeds dat we aan een duurzame oplossing aan het werken waren”, brengt ze in herinnering.

Lieten richt zich tot Vlaams minister van Werk en Economie Philippe Muyters die veel belang hecht aan een duurzame tewerkstelling. Ze stelt zich de vragen: “Wat is een duurzame oplossing?”Welke werknemer heeft dezer dagen zekerheid over zijn job binnen twee of drie jaar?”

Ze vraagt dringend meer duidelijkheid van de regering. Over het bod van Punch Metals, maar ook over hoe het staat met de overname van de terreinen door de overheid. “En is er al een planning voor nadien? Want er zal wellicht een sanering nodig zijn van de gronden, de site moet vrijgemaakt en verkaveld in percelen en er zijn nieuwe wegen nodig voor de ontsluiting.”

Duurzame tewerkstelling

Philippe Muyters wil niet ingaan op voorstellen rond de Ford-site in Genk die geen duurzame tewerkstelling bieden op langere termijn.

“Het slechtste zou zijn om in te gaan op een voorstel waarbij de werknemers op korte termijn kunnen verderwerken, maar dan binnen één, twee of drie jaar opnieuw zonder werk vallen”, oordeelt Muyters. “Ik blijf overtuigd van het potentieel van de terreinen, gebouwen en zeker de mensen.”

De minister vindt niet dat de regering te veel vraagt voor de perserij. “De prijs die we vragen is duurzame tewerkstelling voor een aantal mensen. Men sprak hier van tweehonderd werknemers”, aldus Muyters. “Als er voor die tweehonderd geen duurzame tewerkstelling geboden kan worden, denk ik echt niet dat we dit mogen doen.”

Muyters blijft wel ijveren voor de toekomst van de site en de rest van Limburg. Van Europa kreeg hij al groen licht om extra steun te geven. De steunkaart die daarvoor nodig is hoopt hij snel goedgekeurd te krijgen. “Zo kunnen we proberen om samen met het bedrijfsleven nog iets extra te doen.”

Deuren open voor andere geïnteresseerden

“Elk mogelijk voorstel om een nieuwe economische invulling te geven aan de Ford-terreinen wordt heel zorgvuldig op zijn merites en slaagkansen onderzocht. De Vlaamse regering gaat het gesprek aan met elke ernstige kandidaat voor de herbestemming van de site. Dat is in dit concrete geval ook gebeurd. Dat bepaalde gesprekken uiteindelijk niet tot een positief resultaat leiden is uiteraard jammer, maar dat wil niet zeggen dat we de moed opgeven”, Reageert Vlaams minister-president Geert Bourgeois vanuit Singapore op het bericht.

Volgens Bourgeois houdt de Vlaamse regering elk mogelijk voorstel over de toekomst van de Ford-site tegen het licht en gaat zijn regering in gesprek met “elke ernstige kandidaat voor de herbestemming van de site.”

“De Vlaamse regering zal er, samen met FIT, het Agentschap Ondernemen, de Stad Genk, LRM en andere partners alles aan doen om een nieuwe toekomst uit te bouwen voor de site, en om investeringen en nieuwe werkgelegenheid aan te trekken in Limburg”, besluit Bourgeois.

Guido Dumarey had een overeenkomst met Ford om nog drie jaar koetswerkonderdelen te persen voor enkele automodellen. Daarnaast had hij intentieverklaringen op zak van de vrachtwagenbouwer DAF en Valmet, een toeleveraar van Mercedes, BMW en Bentley. Die zouden het verlies van Ford Genk na drie jaar compenseren.

‘Onvoldoende vertrouwen’

Dumarey stelde voor de grond en de gebouwen over te nemen voor 1 symbolische euro. Voor de persen had hij 5 miljoen euro veil.

Bij de Vlaamse regering klinkt het “dat de beslissing nog niet officieel is, maar dat de kans groot is dat het bod wordt afgewezen. Alle partijen om de tafel tijdens een overleg tussen de betrokken kabinetten reageerden negatief op het bod.” Volgens bronnen dicht bij het dossier is er niet voldoende vertrouwen in het financieel plan. (Belga/RR/NS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content