Het enorme spoorwegnet in India, een land met 1,3 miljard inwoners, vervoert dagelijks 20 miljoen passagiers. Er vinden regelmatig ongevallen plaats op het 167 jaar oude spoornet, de infrastructuur is vaak niet goed onderhouden en er is een ernstig tekort aan investeringen. Gisteren maakte de overheid bekend dat ze een procedure heeft gestart om privébedrijven de toestemming te geven om 151 treinen te laten rijden op 109 lijnen. Het is de eerste keer in de geschiedenis van het Indiase spoor dat dat mogelijk zal zijn. "Het doel van dit initiatief is om voertuigen te laten rijden met moderne technologie die minder onderhoud nodig hebben, om de reistijd te verminderen, om de veiligheid te verbeteren en om passagiers een reiservaring van hoge kwaliteit te geven", klinkt het in een persbericht. De overheid verwacht dat een investering nodig is van 3,5 miljard euro vanuit de privésector. Er zullen concessies worden toegekend voor 35 jaar. De treinen moeten grotendeels in India gebouwd worden en mogen maximaal 160 kilometer per uur rijden. Ze moeten wel minstens zo snel rijden als de snelste trein die Indian Railways inzet op die bepaalde lijn. De beslissing past in een hele reeks privatiseringen die premier Narendra Modi had aangekondigd. Zijn regering wil zich minder inlaten met minder winstgevende sectoren en zo opnieuw meer marge krijgen in haar begroting. Afgelopen maand opende New Delhi ook de deur van de mijnsector voor privébedrijven en de regering wil ook af van luchtvaartmaatschappij Air India, die diep in het rood zit. (Belga)

Het enorme spoorwegnet in India, een land met 1,3 miljard inwoners, vervoert dagelijks 20 miljoen passagiers. Er vinden regelmatig ongevallen plaats op het 167 jaar oude spoornet, de infrastructuur is vaak niet goed onderhouden en er is een ernstig tekort aan investeringen. Gisteren maakte de overheid bekend dat ze een procedure heeft gestart om privébedrijven de toestemming te geven om 151 treinen te laten rijden op 109 lijnen. Het is de eerste keer in de geschiedenis van het Indiase spoor dat dat mogelijk zal zijn. "Het doel van dit initiatief is om voertuigen te laten rijden met moderne technologie die minder onderhoud nodig hebben, om de reistijd te verminderen, om de veiligheid te verbeteren en om passagiers een reiservaring van hoge kwaliteit te geven", klinkt het in een persbericht. De overheid verwacht dat een investering nodig is van 3,5 miljard euro vanuit de privésector. Er zullen concessies worden toegekend voor 35 jaar. De treinen moeten grotendeels in India gebouwd worden en mogen maximaal 160 kilometer per uur rijden. Ze moeten wel minstens zo snel rijden als de snelste trein die Indian Railways inzet op die bepaalde lijn. De beslissing past in een hele reeks privatiseringen die premier Narendra Modi had aangekondigd. Zijn regering wil zich minder inlaten met minder winstgevende sectoren en zo opnieuw meer marge krijgen in haar begroting. Afgelopen maand opende New Delhi ook de deur van de mijnsector voor privébedrijven en de regering wil ook af van luchtvaartmaatschappij Air India, die diep in het rood zit. (Belga)