InBev maakt pint paar centen duurder

© belga

De Leuvense brouwer InBev Belgium, de Belgische tak van AB InBev, verhoogt vanaf 1 februari de prijs van een pint bier.

“Het gaat om een prijsaanpassing voor pilsbier met gemiddeld ongeveer 1,5 cent per glas. Inclusief de speciaalbieren, komt de aanpassing gemiddeld neer op nog geen 2 cent per consumptie”, luidt het maandag in een persbericht.

“De prijsaanpassing geldt grosso modo voor alle types verpakkingen en merken, zowel in de horeca als in de grootdistributie”, verduidelijkt een woordvoerster van de brouwer.

Het is aan de horeca-uitbaters en de winkels zelf om te beslissen of ze de prijsstijging doorrekenen aan de klanten of niet.

De brouwer ziet zich naar eigen zeggen verplicht de prijzen aan te passen om de lokale rentabiliteit op peil te kunnen houden. Die moet InBev Belgium de ruimte geven om te blijven investeren in de Belgische markt. “Om de lokale activiteiten gezond te houden op lange termijn, zijn commerciële investeringen ter ondersteuning van onze klanten, in innovatie en in onze productie immers noodzakelijk”, luidt het.

De lokale rentabiliteit staat onder druk, omdat de Belgische biermarkt ‘wordt gekenmerkt door een aanhoudende, gestage volumedaling evenals veranderende consumptiepatronen en smaakontwikkelingen, met consumenten die bier drinken op andere momenten, in andere gelegenheden en meer variëteit vragen, vooral voor speciaalbieren”, aldus InBev Belgium.

Eerder dit jaar – eveneens in februari – voerde de brouwer al een gelijkaardige prijsstijging door. De voornaamste merken van InBev Belgium zijn Jupiler, Stella Artois, Hoegaarden, Leffe en Belle-Vue. (Belga/BO)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content