In januari was de vraag naar vliegreizen nog net gestegen (met 2,4 procent), maar in februari volgde een eerste mokerslag voor de sector. "De forse daling weerspiegelt de ineenstortende binnenlandse vraag in China en de scherpe daling van de internationale vraag van en naar de regio Asia-Pacific", aldus IATA. Voor de maatschappijen in die regio bedroeg de daling zelfs 41 procent. In Europa was er nog een stijging met 0,7 procent in februari, maar in maart zullen de cijfers er helemaal anders uitzien. "Het is alleen maar erger geworden", zegt ook IATA-topman Alexandre de Juniac. "Dit is zonder twijfel de grootste crisis ooit voor de luchtvaartindustrie." IATA zei eerder al dat luchtvaartmaatschappijen wereldwijd wegens de coronacrisis mogelijk tot tot 252 miljard dollar (232 miljard euro) aan inkomsten uit passagiersvervoer zullen mislopen. De organisatie vertegenwoordigt naar eigen zeggen 290 luchtvaartmaatschappijen, die samen 82 procent van de wereldwijde trafiek voor hun rekening nemen. (Belga)

In januari was de vraag naar vliegreizen nog net gestegen (met 2,4 procent), maar in februari volgde een eerste mokerslag voor de sector. "De forse daling weerspiegelt de ineenstortende binnenlandse vraag in China en de scherpe daling van de internationale vraag van en naar de regio Asia-Pacific", aldus IATA. Voor de maatschappijen in die regio bedroeg de daling zelfs 41 procent. In Europa was er nog een stijging met 0,7 procent in februari, maar in maart zullen de cijfers er helemaal anders uitzien. "Het is alleen maar erger geworden", zegt ook IATA-topman Alexandre de Juniac. "Dit is zonder twijfel de grootste crisis ooit voor de luchtvaartindustrie." IATA zei eerder al dat luchtvaartmaatschappijen wereldwijd wegens de coronacrisis mogelijk tot tot 252 miljard dollar (232 miljard euro) aan inkomsten uit passagiersvervoer zullen mislopen. De organisatie vertegenwoordigt naar eigen zeggen 290 luchtvaartmaatschappijen, die samen 82 procent van de wereldwijde trafiek voor hun rekening nemen. (Belga)