Ikea loopt achter wat e-commerce betreft. De meubelketen heeft momenteel wel een test (click & collect) lopen in zijn winkel in Anderlecht, waar klanten een product online kunnen bestellen en nadien afhalen in de winkel. Maar een volwaardige webervaring is dat niet, beseft ook Bendayan. "We moeten e-commerce gradueel invoeren. Het vraagt veel van onze organisatie, bijvoorbeeld op logistiek vlak", klinkt het. Nu is Ikea er bijna klaar voor: 2017 wordt het jaar waarin de Belgische consument zijn meubels online zal kunnen kopen. Hij kan ze nadien zelf gaan afhalen, of thuis laten leveren - weliswaar tegen betaling. Ikea België gaat hiervoor gebruikmaken van hetzelfde onlineplatform dat nu in het UK wordt uitgetest. Daarnaast worden een honderdtal personeelsleden in België ingezet voor de e-commerce, verspreid over het magazijn, het callcenter en op de commerciële dienst. Bendayan ziet het onlineplatform als een "onmisbare" aanvulling op de bestaande winkels. "Die zullen nog altijd klanten over de vloer krijgen, om producten te bekijken en te testen, om ideeën op te doen ...", gelooft ze. De Française wil de winkelervaring nog verbeteren en aantrekkelijker maken voor de jongere generaties, bijvoorbeeld met de introductie van tablets en apps. Ook tijdelijke collecties met een beperkte voorraad zouden het winkelbezoek moeten stimuleren. Ikea België vertegenwoordigt momenteel een omzet van 836 miljoen euro, tegen 2025 wordt gemikt op een omzet van 1,5 miljard. Begin dit jaar werden nog twee nieuwe Ikea-winkels geopend (Hasselt en Bergen) en de groep lonkt nog verder naar uitbreiding. Op de studietafel ligt bijvoorbeeld een tweede winkel in het Antwerpse en één in de buurt van Kortrijk (Wevelgem). Daarnaast wordt er, in het kader van "click & collect", ook gedacht aan kleinere verkooppunten in stadscentra. De groei bij Ikea België zal ook merkbaar zijn in het personeelsbestand. Momenteel telt het bedrijf 3.800 medewerkers en tegen 2025 zouden dat er 5.200 zijn, verwacht Bendayan. "Maar rekening houdend met vertrekkers, verwachten we de volgende jaren 3.500 aanwervingen. Dat wordt onze grootste uitdaging." (Belga)

Ikea loopt achter wat e-commerce betreft. De meubelketen heeft momenteel wel een test (click & collect) lopen in zijn winkel in Anderlecht, waar klanten een product online kunnen bestellen en nadien afhalen in de winkel. Maar een volwaardige webervaring is dat niet, beseft ook Bendayan. "We moeten e-commerce gradueel invoeren. Het vraagt veel van onze organisatie, bijvoorbeeld op logistiek vlak", klinkt het. Nu is Ikea er bijna klaar voor: 2017 wordt het jaar waarin de Belgische consument zijn meubels online zal kunnen kopen. Hij kan ze nadien zelf gaan afhalen, of thuis laten leveren - weliswaar tegen betaling. Ikea België gaat hiervoor gebruikmaken van hetzelfde onlineplatform dat nu in het UK wordt uitgetest. Daarnaast worden een honderdtal personeelsleden in België ingezet voor de e-commerce, verspreid over het magazijn, het callcenter en op de commerciële dienst. Bendayan ziet het onlineplatform als een "onmisbare" aanvulling op de bestaande winkels. "Die zullen nog altijd klanten over de vloer krijgen, om producten te bekijken en te testen, om ideeën op te doen ...", gelooft ze. De Française wil de winkelervaring nog verbeteren en aantrekkelijker maken voor de jongere generaties, bijvoorbeeld met de introductie van tablets en apps. Ook tijdelijke collecties met een beperkte voorraad zouden het winkelbezoek moeten stimuleren. Ikea België vertegenwoordigt momenteel een omzet van 836 miljoen euro, tegen 2025 wordt gemikt op een omzet van 1,5 miljard. Begin dit jaar werden nog twee nieuwe Ikea-winkels geopend (Hasselt en Bergen) en de groep lonkt nog verder naar uitbreiding. Op de studietafel ligt bijvoorbeeld een tweede winkel in het Antwerpse en één in de buurt van Kortrijk (Wevelgem). Daarnaast wordt er, in het kader van "click & collect", ook gedacht aan kleinere verkooppunten in stadscentra. De groei bij Ikea België zal ook merkbaar zijn in het personeelsbestand. Momenteel telt het bedrijf 3.800 medewerkers en tegen 2025 zouden dat er 5.200 zijn, verwacht Bendayan. "Maar rekening houdend met vertrekkers, verwachten we de volgende jaren 3.500 aanwervingen. Dat wordt onze grootste uitdaging." (Belga)