WhatsApp, eigendom van het Amerikaanse sociaal netwerk Facebook, telt zo'n anderhalf miljard gebruikers. De applicatie wordt almaar meer in een zakelijke context gebruikt. Vooral bedrijven die een jonge doelgroep willen aanspreken, communiceren op die manier met hun klanten.
...

WhatsApp, eigendom van het Amerikaanse sociaal netwerk Facebook, telt zo'n anderhalf miljard gebruikers. De applicatie wordt almaar meer in een zakelijke context gebruikt. Vooral bedrijven die een jonge doelgroep willen aanspreken, communiceren op die manier met hun klanten. Daarom is er nu ook een variant die zich richt tot professionele gebruikers, WhatsApp Business. De nieuwe app is voorlopig gratis beschikbaar voor Android, maar mogelijk wordt die op termijn wel betalend. iPhone-gebruikers moeten nog wat geduld oefenen. Ondernemers die WhatsApp Business willen gebruiken, moeten - na het aanvaarden van de voorwaarden en het privacybeleid - een telefoonnummer koppelen aan de applicatie. Dat mag ook het nummer van een vaste lijn zijn. Als het telefoonnummer al gebruikt wordt voor een persoonlijke WhatsApp-account, wordt het automatisch omgezet in een businessprofiel. Alle contacten worden daarbij overgezet. Wie zijn 'gewone' WhatsApp wil behouden voor privégebruik, moet dus een ander telefoonnummer gebruiken. Communiceren met klanten kan op de manier die u gewend bent van de gewone WhatsApp: chatten met tekstberichten, foto's, video's en gif's versturen, en spraak- en videogesprekken opstarten en beantwoorden. WhatsApp Business heeft echter een paar extra functies voor professioneel gebruik. Klanten die voor het eerst of na veertien dagen inactiviteit contact met u opnemen, kunt u een standaardbegroeting laten bezorgen. De inhoud is volledig te personaliseren. Bij afwezigheid kunt u ook een persoonlijk automatisch antwoord instellen. U geeft zelf aan wanneer dat verzonden moet worden: altijd, op specifieke tijdstippen of buiten uw openingsuren. De functie 'Snelle antwoorden' maakt het dan weer mogelijk de berichten die u dikwijls verzendt op te slaan en makkelijk opnieuw te gebruiken. De optie is erg handig om vaak gestelde vragen te beantwoorden. In WhatsApp Business kunt u ook allerlei relevante informatie over uw zaak invoeren. Denk aan de bedrijfsnaam, het fysieke en e-mailadres, de website, de sector en de openingsuren. U kunt ook uw bedrijfslogo toevoegen. Klanten die het gekoppelde telefoonnummer toegevoegd hebben als contact in WhatsApp, krijgen al die gegevens te zien. Zo weten ze ook meteen of uw bedrijf of winkel al dan niet geopend is. Is WhatsApp Business interessant als communicatiekanaal voor ondernemers? Lieven Buyse, expert bedrijfscommunicatie bij Expert Academy, wil er zich nog niet over uitspreken omdat de bedrijfsapp nog maar pas op de markt is, maar ziet potentieel. "De mogelijkheden - denk aan een snellere en efficiëntere dienstverlening - zijn enorm", zegt Lieven Buyse. "De vraag is of consumenten en bedrijven dat nieuwe kanaal al dan niet zullen omarmen. Dat WhatsApp nu al sterk ingeburgerd is, maakt de drempel alvast laag."