Vorig jaar moest de brouwer bijzonder veel energie steken in de overname van SABMiller, het wereldwijde nummer twee. Die perikelen drukten op de resultaten. Maar sinds de overname vorig najaar werd afgerond, stort AB InBev zich weer volop op de operaties. Met resultaat. In het nieuwverworven kernland Zuid-Afrika, de bakermat van SABMiller, goed voor een marktaandeel van 92 procent, presteert de wereldbrouwer heel sterk. Met die nuance dat het Afrikaanse land de voorbije jaren slabakte.
...

Vorig jaar moest de brouwer bijzonder veel energie steken in de overname van SABMiller, het wereldwijde nummer twee. Die perikelen drukten op de resultaten. Maar sinds de overname vorig najaar werd afgerond, stort AB InBev zich weer volop op de operaties. Met resultaat. In het nieuwverworven kernland Zuid-Afrika, de bakermat van SABMiller, goed voor een marktaandeel van 92 procent, presteert de wereldbrouwer heel sterk. Met die nuance dat het Afrikaanse land de voorbije jaren slabakte.AB InBev herschikte en herdefinieerde diverse merken. Zowel aan de onderkant van de biermarkt als aan de bovenkant werden merken in stelling gebracht, en kregen ze al dan niet een opgefriste aanpak. Met als resultaat een omzetklim met een tiende en een biervolumegroei met 4 procent in het eerste halfjaar. De Nederlanders van Heineken zullen knarsetanden: Stella Artois werd gelanceerd in Zuid-Afrika en de verkoop loopt erg lekker. Heineken verkoopt er zijn gelijknamige merk, via een eigen brouwerij, maar heeft het al enkele jaren moeilijk.Nog andere consumenten lusten de pils uit Leuven: Chinese vrouwelijke consumenten. Zij lopen ook storm voor het Belgische witbier Hoegaarden. De Chinese vrouwen bezwijken voor "de traditie, de unieke smaken en de schenkrituelen" van de Belgische merken, meldt de wereldbrouwer. In het China bleef AB InBev ook vooruitgaan en haalt er nu zelfs een ebitda-marge van 35 procent. Dat is bijzonder hoog in een markt die wordt gekenmerkt door hoge volumes en lage prijzen.Ook het nieuwe kernland Colombia presteerde goed. Ondanks dalende volumes, groeide de winst. En dat in een van de al winstgevendste markten in de wereld, waar AB InBev een marktaandeel van bijna 100 procent heeft.Toch zijn er ook nog zwakke punten. In de Verenigde Staten groeit de winst, maar dalen de omzet en de volumes (een organische daling met anderhalf miljoen hectoliter, of 3% volumeverlies en ook verlies van marktaandeel). Al blijft ook hier Stella Artois, als super-premiummerk, vooruitgaan. Ook Brazilië blijft een zorgenkind. De onzekere economie en politieke toestand blijven wegen op het consumentenvertrouwen en de werkloosheid blijft hoog. Lichtpunt: AB InBev deed het beter dan de algemene biermarkt, die nog sterker achteruitging.West-Europa deed het "zeer goed" in het tweede kwartaal. Met dank aan de snikhete maand juni. Een vergelijking met de eerste jaarhelft van 2016 is dan ook heel gemakkelijk, want toen beleefden we een van de natste junimaanden ooit. Over de prestaties in België rept de brouwer met geen woord.Kortom: de brouwer is vrij tevreden over zijn resultaten. 2017 startte goed. Ook de tweede jaarhelft ziet er veelbelovend uit. De omzet zou verder groeien, vooral gedreven door de drie wereldwijde merken Budweiser (de Amerikaanse pils kende een volumegroei met dubbele cijfers in China), Corona en Stella Artois. De drie merken groeiden ruim een tiende in omzet in het eerste halfjaar.Mede door die drie sterk geprijsde merken steeg de omzet in het eerste halfjaar met 4,4 procent, en de geconsolideerde ebitda-marge klom naar 37,5 procent. Daarmee trekt de brouwer weer in de richting van de hoge winstmarges, die tot 2015 werden behaald. De organische volumegroei van 0,3 procent (weliswaar 1% voor de eigen biermerken, of 2,4 miljoen hectoliter) scoort lager. Maar voor de brouwer is de focus op de premiummerken en dus een hogere omzet- en winstgroei belangrijker dan een loutere volumegroei.De nettowinst maakte een fikse sprong voorwaarts, omdat diverse eenmalige effecten als gevolg van de overname van SABMiller verdwenen.