Het is officieel: de havens van Antwerpen en Zeebrugge fuseren tot één merk, 'Port of Antwerp Bruges'. Antwerps schepen bevoegd voor haven Annick De Ridder en burgemeester van Brugge Dirk De fauw hebben tijdens een persconferentie de charters in tweevoud ondertekend.

Zeebrugge verdwijnt dus uit de naam. Volgens De fauw is Brugge internationaal beschouwd nu eenmaal een sterker merk dan Zeebrugge, maar zal de naam 'Zeebrugge' lokaal wel nog gebruikelijk blijven.

De haven van Antwerpen krijgt een belang van 80 procent in de fusiehaven, Zeebrugge houdt 20 procent. In de raad van bestuur vertaalt zich dat in zes Antwerpse bestuurders en drie (later twee) vanuit Brugge, aangevuld met vier onafhankelijke bestuurders.

Jacques Vandermeiren, de huidige topman van de Antwerpse haven, wordt de CEO van de nieuwe fusiehaven. Annick De Ridder wordt voorzitter, Dirk De fauw ondervoorzitter.

Grootste containerhaven van Europa

De Port of Antwerp Bruges wordt de grootste containerhaven in Europa (uitgedrukt in tonnage). De totale doorvoer van beide havens bedraagt 278 miljoen ton, melden beide havens in een persbericht. Wat containers betreft, zal er jaarlijks zo'n 157 miljoen ton passeren. Uitgedrukt in TEU - een standaardmaat voor containers - levert dat naar eigen zeggen de 13de plaats wereldwijd op.

De eengemaakte haven wordt met 8 miljoen ton per jaar ook een van de grootste breakbulkhavens van Europa. Ook in rollend materieel haalt Port of Antwerp Bruges de Europese top. Met jaarlijks 18,1 miljoen ton wordt ze de grootste haven voor overslag van voertuigen in Europa. Daarnaast zal de haven meer dan 15 procent van de totale doorvoer van gas in Europa voor haar rekening nemen.

Cruisehaven

Port of Antwerp-Bruges mag zich ook de grootste cruisehaven van de Benelux noemen. De eengemaakte haven, goed voor in totaal 14.103 hectaren, verenigt 1.300 bedrijven, waarvan 900 in Antwerpen en 400 in Zeebrugge. In totaal zullen 72.635 personen worden tewerkgesteld, van wie 10.000 in Zeebrugge.

Klimaat

De haven zal ook klimaat hoog in het vaandel dragen. Zo zullen Antwerpen en Zeebrugge samen werken aan een nog efficiëntere en duurzamere organisatie van het goederenvervoer naar, van en in de havengebieden, en nemen ze resoluut het voortouw in de transitie naar een koolstofarmere haven, zeggen ze. Op die manier wordt Port of Antwerp Bruges, naar eigen zeggen, 'een wereldhaven die economie, mens en klimaat verzoent'.

Huwelijk

Al in 2019 werden onderhandelingen opgestart over een mogelijke fusie tussen de havens van Zeebrugge en Antwerpen. Er lagen tijdens die onderhandelingen verschillende samenwerkingsopties op tafel. Een kartel was een mogelijkheid, of 'een samenlevingscontract'. 'Maar we hebben ervoor gekozen om ons te verloven, met de bedoeling om te trouwen', aldus de Brugse burgemeester De fauw.

Het was duidelijk dat 'als we het goed willen doen voor beide havens, voor Vlaanderen en voor Europa, we samen een nieuwe maatschappij moesten vormen', zei De fauw. Zo'n fusie was nochtans niet vanzelfsprekend. "Er zijn tijden geweest dat we elkaar als concurrenten beschouwden en als twee aparte havens gingen lobbyen om extra activiteiten binnen te halen', aldus De fauw. Maar 'die periode is achter de rug', benadrukte hij.

'Het is een evolutie, een proces geweest', zei de Antwerpse schepen De Ridder. 'Je groeit naar elkaar toe, het is een gezamenlijke inspanning. Pas als je samen begint te denken als 'wij, de nieuwe haven', dan voel je dat je er bent', klonk het.

Het integratieproject wordt nu opgestart. De Ridder hoopt dat dat eind dit jaar afgerond kan worden. Er is onder meer nog de goedkeuring nodig van de mededingingsautoriteit.

Het is officieel: de havens van Antwerpen en Zeebrugge fuseren tot één merk, 'Port of Antwerp Bruges'. Antwerps schepen bevoegd voor haven Annick De Ridder en burgemeester van Brugge Dirk De fauw hebben tijdens een persconferentie de charters in tweevoud ondertekend.Zeebrugge verdwijnt dus uit de naam. Volgens De fauw is Brugge internationaal beschouwd nu eenmaal een sterker merk dan Zeebrugge, maar zal de naam 'Zeebrugge' lokaal wel nog gebruikelijk blijven.De haven van Antwerpen krijgt een belang van 80 procent in de fusiehaven, Zeebrugge houdt 20 procent. In de raad van bestuur vertaalt zich dat in zes Antwerpse bestuurders en drie (later twee) vanuit Brugge, aangevuld met vier onafhankelijke bestuurders. Jacques Vandermeiren, de huidige topman van de Antwerpse haven, wordt de CEO van de nieuwe fusiehaven. Annick De Ridder wordt voorzitter, Dirk De fauw ondervoorzitter. De Port of Antwerp Bruges wordt de grootste containerhaven in Europa (uitgedrukt in tonnage). De totale doorvoer van beide havens bedraagt 278 miljoen ton, melden beide havens in een persbericht. Wat containers betreft, zal er jaarlijks zo'n 157 miljoen ton passeren. Uitgedrukt in TEU - een standaardmaat voor containers - levert dat naar eigen zeggen de 13de plaats wereldwijd op. De eengemaakte haven wordt met 8 miljoen ton per jaar ook een van de grootste breakbulkhavens van Europa. Ook in rollend materieel haalt Port of Antwerp Bruges de Europese top. Met jaarlijks 18,1 miljoen ton wordt ze de grootste haven voor overslag van voertuigen in Europa. Daarnaast zal de haven meer dan 15 procent van de totale doorvoer van gas in Europa voor haar rekening nemen. Port of Antwerp-Bruges mag zich ook de grootste cruisehaven van de Benelux noemen. De eengemaakte haven, goed voor in totaal 14.103 hectaren, verenigt 1.300 bedrijven, waarvan 900 in Antwerpen en 400 in Zeebrugge. In totaal zullen 72.635 personen worden tewerkgesteld, van wie 10.000 in Zeebrugge. De haven zal ook klimaat hoog in het vaandel dragen. Zo zullen Antwerpen en Zeebrugge samen werken aan een nog efficiëntere en duurzamere organisatie van het goederenvervoer naar, van en in de havengebieden, en nemen ze resoluut het voortouw in de transitie naar een koolstofarmere haven, zeggen ze. Op die manier wordt Port of Antwerp Bruges, naar eigen zeggen, 'een wereldhaven die economie, mens en klimaat verzoent'. Al in 2019 werden onderhandelingen opgestart over een mogelijke fusie tussen de havens van Zeebrugge en Antwerpen. Er lagen tijdens die onderhandelingen verschillende samenwerkingsopties op tafel. Een kartel was een mogelijkheid, of 'een samenlevingscontract'. 'Maar we hebben ervoor gekozen om ons te verloven, met de bedoeling om te trouwen', aldus de Brugse burgemeester De fauw.Het was duidelijk dat 'als we het goed willen doen voor beide havens, voor Vlaanderen en voor Europa, we samen een nieuwe maatschappij moesten vormen', zei De fauw. Zo'n fusie was nochtans niet vanzelfsprekend. "Er zijn tijden geweest dat we elkaar als concurrenten beschouwden en als twee aparte havens gingen lobbyen om extra activiteiten binnen te halen', aldus De fauw. Maar 'die periode is achter de rug', benadrukte hij.'Het is een evolutie, een proces geweest', zei de Antwerpse schepen De Ridder. 'Je groeit naar elkaar toe, het is een gezamenlijke inspanning. Pas als je samen begint te denken als 'wij, de nieuwe haven', dan voel je dat je er bent', klonk het.Het integratieproject wordt nu opgestart. De Ridder hoopt dat dat eind dit jaar afgerond kan worden. Er is onder meer nog de goedkeuring nodig van de mededingingsautoriteit.