"Warme winterkledij, broeken, t-shirts met lange mouwen en in mindere mate communiekledij en outfits voor huwelijken vinden op dit moment nog aftrek in de modedetailhandel. Toch verkochten de winkels de afgelopen weken allerminst goed: nagenoeg de helft van alle kleding- en schoenenwinkels zag hun verkoop de afgelopen weken gevoelig afnemen", aldus het NSZ. De handelaars wijzen met een beschuldigende vinger naar het slechte weer van de afgelopen weken. "Van echt lenteweer is tot nu toe, op een dag of twee na, nog geen sprake geweest, waardoor consumenten ook weinig zin hebben om lente- en zomerkledij en -schoeisel in te slaan", luidt het. Een aantal handelaars haalt ook de aanslagen van 22 maart en de nasleep daarvan aan als reden voor de dalende verkoop. Opmerkelijk is tegelijk dat modedetailzaken die naast een fysieke winkel ook een webwinkel hebben, betere resultaten kunnen voorleggen dan de louter fysieke winkels. "Slechts 27 procent van die omnichannel winkels zag hun verkoop afkalven", aldus NSZ. Hetzelfde geldt voor kleding- en schoenenwinkels die zich binnen een overdekte plaats bevinden, daarvan zag 'slechts' 34 procent hun verkoop afnemen. (Belga)

"Warme winterkledij, broeken, t-shirts met lange mouwen en in mindere mate communiekledij en outfits voor huwelijken vinden op dit moment nog aftrek in de modedetailhandel. Toch verkochten de winkels de afgelopen weken allerminst goed: nagenoeg de helft van alle kleding- en schoenenwinkels zag hun verkoop de afgelopen weken gevoelig afnemen", aldus het NSZ. De handelaars wijzen met een beschuldigende vinger naar het slechte weer van de afgelopen weken. "Van echt lenteweer is tot nu toe, op een dag of twee na, nog geen sprake geweest, waardoor consumenten ook weinig zin hebben om lente- en zomerkledij en -schoeisel in te slaan", luidt het. Een aantal handelaars haalt ook de aanslagen van 22 maart en de nasleep daarvan aan als reden voor de dalende verkoop. Opmerkelijk is tegelijk dat modedetailzaken die naast een fysieke winkel ook een webwinkel hebben, betere resultaten kunnen voorleggen dan de louter fysieke winkels. "Slechts 27 procent van die omnichannel winkels zag hun verkoop afkalven", aldus NSZ. Hetzelfde geldt voor kleding- en schoenenwinkels die zich binnen een overdekte plaats bevinden, daarvan zag 'slechts' 34 procent hun verkoop afnemen. (Belga)