Het nieuwe voorstel van Google komt er nadat plannen die het bedrijf vorig jaar bekendmaakte ("FLoCs"), werden afschoten. Volgens tegenstanders waren ze privacyonvriendelijk en concurrentiebeperkend. Met het nieuwe systeem Topics wil Google gebruikers aan bredere thema's linken. Het gaat bijvoorbeeld om "sport", "fitness" en "reizen en transport". De topics worden toegewezen op basis van recente zoekopdrachten en na drie weken automatisch verwijderd. "Wanneer je een deelnemende website bezoekt, kiest Topics er maar drie thema's uit, één thema uit elk van de drie voorbije weken, om te delen met de website en diens advertentiepartners", luidt het in een blogpost van Google. Gebruikers van Chrome krijgen ook de mogelijkheid om aan hen gelinkte thema's te verwijderen, of om Topics helemaal uit te schakelen. Het systeem zal daarnaast geen "gevoelige categorieën, zoals geslacht en ras" gebruiken. Google heeft het over "betekenisvolle transparantie en controle over data" voor gebruikers. Voor bedrijven blijft het systeem de mogelijkheid bieden tot "relevante reclame", zonder "verborgen trackingtechnieken", luidt het. De momenteel gangbare tracking cookies houden bij welke websites gebruikers precies bezoeken. Onder meer Apple, met de browser Safari, en Mozilla, dat Firefox ontwikkelt, namen eerder al maatregelen tegen cookies. (Belga)

Het nieuwe voorstel van Google komt er nadat plannen die het bedrijf vorig jaar bekendmaakte ("FLoCs"), werden afschoten. Volgens tegenstanders waren ze privacyonvriendelijk en concurrentiebeperkend. Met het nieuwe systeem Topics wil Google gebruikers aan bredere thema's linken. Het gaat bijvoorbeeld om "sport", "fitness" en "reizen en transport". De topics worden toegewezen op basis van recente zoekopdrachten en na drie weken automatisch verwijderd. "Wanneer je een deelnemende website bezoekt, kiest Topics er maar drie thema's uit, één thema uit elk van de drie voorbije weken, om te delen met de website en diens advertentiepartners", luidt het in een blogpost van Google. Gebruikers van Chrome krijgen ook de mogelijkheid om aan hen gelinkte thema's te verwijderen, of om Topics helemaal uit te schakelen. Het systeem zal daarnaast geen "gevoelige categorieën, zoals geslacht en ras" gebruiken. Google heeft het over "betekenisvolle transparantie en controle over data" voor gebruikers. Voor bedrijven blijft het systeem de mogelijkheid bieden tot "relevante reclame", zonder "verborgen trackingtechnieken", luidt het. De momenteel gangbare tracking cookies houden bij welke websites gebruikers precies bezoeken. Onder meer Apple, met de browser Safari, en Mozilla, dat Firefox ontwikkelt, namen eerder al maatregelen tegen cookies. (Belga)