"Tijdens de ritten kan de klant doorwerken. Die tijdswinst is voor mijn businessmodel cruciaal", vertelt Gunther Ghysels (26). Een rit met een ervaren student aan het stuur kost bij Get Driven 20 euro per uur. "Als je zeven uur onderweg bent, is dat 140 euro. Bedrijfsleiders halen dat er zeker uit. Maar ook voor vrije beroepen, die al gauw 300 euro per uur aanrekenen, rendeert het", verzekert Ghysels.

Ook mensen uit de showbizz, zoals Jani Kazaltzis of Peter Van de Veire, zijn occasioneel klant. De chauffeurs van Get Driven worden ook ingeschakeld voor shuttlediensten op evenementen, zoals Tomorrowland, en om wagens te verplaatsen van leasingmaatschappijen. Get Driven heeft ongeveer 800 bedrijven als klant. "We zijn vooral gegroeid dankzij mondreclame. Onze klanten zijn onze ambassadeurs", stelt Ghysels. Hij ervaart dat sommige bedrijven hun eigen vaste chauffeur vervangen door de service van een dienstverlener als Get Driven. "We boren een nieuwe nichemarkt aan. Niet alleen topmanagers maken gebruik van onze diensten, ook managers van middelgrote bedrijven en zelfstandigen zijn klant. Mensen die vroeger nooit aan een privéchauffeur als mobiliteitsoplossing zouden hebben gedacht", zegt Gunther Ghysels.

Voor veel CEO's ligt het toch wat moeilijk, een student die achter het stuur van hun Porsche Cayenne of Aston Martin plaatsneemt

Geen taxibedrijf

De Kortrijkse marketeer begon in 2005 met zijn bedrijf en zal het boekjaar 2018 afronden met winst en een omzet van 900.000 euro, een verdubbeling in vergelijking met 2017. Het bedrijfsresultaat (ebitda) zou 180.000 euro moeten bedragen. "Ik ben het bedrijf begonnen in bijberoep. Ik werkte toen nog als productmanager voor de vinylproducent IVC. In het begin deed ik alles zelf: klanten zoeken, ritten plannen, rijden", vertelt Gunther Ghysels. Intussen laat hij het rijden over aan gescreende en goed opgeleide studenten. Twintigplussers die minstens twee jaar een rijbewijs hebben. Op jaarbasis zet Get Driven 200 chauffeurs in. Ze reden in 2018 samen zo'n 36.000 uur. Door met studenten te werken is de business van Get Driven rendabel.

Gunther Ghysels benadrukt dat Get Driven geen concurrentie is voor taxibedrijven of ondernemingen als Uber. "Het is niet de bedoeling dat we concurreren met taxi's. Wij doen ritten die voor een taxi niet haalbaar zijn. Taxi's rijden klassiek van a naar b, onze chauffeurs brengen de klant van de ene afspraak naar de andere meeting en zijn meestal vier tot vijf uur onderweg." Get Driven en de studenten-chauffeurs hebben geen vergunningen nodig om zakenlui rond te rijden. "We zijn geen transportbedrijf, we zijn een dienstenbedrijf. De markt bewijst dat er vraag is naar onze diensten", zegt Ghysels.

Geoliede machine

Voor de organisatie van de ritten heeft Get Driven één medewerker in dienst. "Er komen gemiddeld vijftien nieuwe aanvragen per dag binnen. Al die ritten moeten gepland worden en je moet beschikbare chauffeurs vinden. Vraag en aanbod op elkaar afstemmen is bijna een fulltime job", ervaart Ghysels. Hij focust op de expansie: nieuwe klanten aantrekken en chauffeurs rekruteren. Dat laatste gaat vlot. Get Driven is bekend in de studentenwereld en organiseert rekruteringsevenementen op de Bosuil in Antwerpen en in de Ghelamco-arena in Gent. "In twee dagen passeren dan tot 500 studenten, die een test van 20 minuten doen in een demowagen. De beste kandidaten kunnen aan de slag. We zoeken studenten die geschikt zijn om met managers en bedrijfsleiders om te gaan. Het gaat om rijvaardigheid, vlot rijden, de bochten goed aansnijden, zodat de klanten comfortabel in hun wagen zitten en kunnen werken", legt Ghysels uit.

GUNTHER GHYSELS "Het is niet de bedoeling dat we concurreren met taxi's." © Emy Elleboog

De kans om met luxewagens te rijden, triggert heel wat gegadigden, maar de selectie is streng. "Uit 250 kandidaten rekruteren we ongeveer 40 chauffeurs. Die testen zijn een deel van ons succes. Voor veel CEO's ligt het toch wat moeilijk, een student die achter het stuur van hun Porsche Cayenne of Aston Martin plaatsneemt, terwijl hun zoon of dochter er niet eens mee mag rijden. Maar dan sturen wij een chauffeur in pak en das, die gebrieft is, weet hoe het is met een automaat te rijden, de adressen heeft en zijn ding doet. Dat zorgt voor een goede ervaring en dat is een multiplicator voor onze business", stelt Gunther Ghysels.

App met internationale ambities

Ghysels startte Get Driven op met eigen middelen en haalde de businessangel Steve Rousseau aan boord als aandeelhouder. Rousseau is de oprichter en de CEO van de uitzendgroep House Of Talents. "Hij doet veel meer dan kapitaal verschaffen. Hij helpt me waar hij kan. Een belangrijk stuk van de groei hebben we aan hem te danken, via zijn netwerk", zegt Gunther Ghysels. Een deel van het geld ging naar de ontwikkeling van een app. Die wordt eind deze maand gelanceerd. "Met de app kunnen de chauffeurs hun locatie en hun beschikbaarheid aangeven en kunnen de klanten chauffeurs boeken, planningen doorgeven en feedback geven. Met de app automatiseren we ook de backoffice met links naar de overheid voor de RSZ-aangifte van de studentenarbeid - in België mogen studenten maar 475 uren werken per jaar - en naar het sociaal secretariaat om de loonfiches op te maken", stelt Ghysels. Tot nu toe verliep alle communicatie via e-mail, maar met een app kan de informatiestroom efficiënter verlopen. Er is ook een desktopversie van de mobiele app gebouwd, waarmee bedrijven de ritten voor het management kunnen boeken en opvolgen.

In de volgende drie jaar moet Get Driven uitgroeien tot een Europese speler, ik wil tegen dan in vier tot vijf landen actief zijn

Met zijn app heeft Gunther Ghysels internationale ambities. "In de volgende drie jaar moet Get Driven uitgroeien tot een Europese speler, ik wil tegen dan in vier tot vijf landen actief zijn", zegt Ghysels. Eind vorig jaar trok hij met een tiental Belgische start-ups naar een startersevent in Zweden, waar hij werd uitgeroepen tot Most Promising Entrepreneur. Een van de juryleden was de Zweedse seriële ondernemer en investeerder Johan Staël Von Holstein. "Hij is de Richard Branson van Zweden. Die man is geïnteresseerd in Get Driven. Zijn naam en zijn netwerk zijn belangrijk om in Scandinavië op te starten. Als onze app hier live is, ga ik naar Stockholm om te praten met lokale investeerders en te zien hoe we dat kunnen realiseren."

Ook in Portugal werd Get Driven geselecteerd door Startup Lisboa om er met de hulp van de lokale incubator op te starten. "Het is de bedoeling dat we klein beginnen in Lissabon. Zonder veel risico en zonder een grote kapitaalronde, wat in Zweden wel zal nodig zijn", vertelt Ghysels. In zijn lijstje staan ook Wallonië, Luxemburg en het Verenigd Koninkrijk. "Het VK is een gigantische markt, zonder concurrenten. De afstanden zijn er groot en er zijn veel files rond de steden. Ook wettelijk kan het daar perfect. We bekijken die markt zeker, maar we mogen ook niet te veel hooi op onze vork nemen."