De verstrengde normen (voortaan nultolerantie bij overschrijdingen) in het Brussels gewest gingen normaal op 1 januari in, maar doordat de Vlaamse regering een belangenconflict heeft ingeroepen is de invoering minstens tot 22 februari opgeschort. Een bijeenkomst van het Overlegcomité leverde nog geen vergelijk op. Vooral voor vluchten tussen 6 en 7 uur 's ochtends dreigen er problemen. "Wij vliegen met de meest moderne toestellen, wat de geluidsoverlast sterk beperkt. Maar toch zijn jaarlijks zo'n 150 van onze vluchten getroffen", aldus Koen van den Bosch, woordvoerder van Thomas Cook Airlines. De luchtvaartmaatschappij zoekt uit hoe het nu verder moet op Brussels Airport. Een beslissing is nog niet genomen. TUIfly van haar kant verzekert dat er geen plan-B op tafel ligt. De luchtvaartmaatschappij zou liever ook niet vertrekken op Brussels Airport, waar de meeste van haar vluchten plaatsvinden. TUIfly investeerde de voorbije jaren immers zo'n 30 miljoen euro in een onderhoudscentrum voor vliegtuigen op Zaventem. Maar de strengere geluidsnormen dreigen de luchtvaartmaatschappijen dus wel pijn te doen. Vluchten zomaar naar een later tijdstip opschuiven kan niet, want de maatschappijen hebben hun slots (landingsrechten, red) op andere luchthavens te respecteren, zegt Florence Bruyère, woordvoerster van TUIfly. Beide luchtvaartmaatschappijen willen snel duidelijkheid. Ze hopen op een structurele oplossing met alle betrokken actoren in het dossier. Ook de sociale partners, vertegenwoordigd door de Groep van Tien, lanceerden maandag een gelijkaardige en opmerkelijke oproep aan de regeringen. (Belga)

De verstrengde normen (voortaan nultolerantie bij overschrijdingen) in het Brussels gewest gingen normaal op 1 januari in, maar doordat de Vlaamse regering een belangenconflict heeft ingeroepen is de invoering minstens tot 22 februari opgeschort. Een bijeenkomst van het Overlegcomité leverde nog geen vergelijk op. Vooral voor vluchten tussen 6 en 7 uur 's ochtends dreigen er problemen. "Wij vliegen met de meest moderne toestellen, wat de geluidsoverlast sterk beperkt. Maar toch zijn jaarlijks zo'n 150 van onze vluchten getroffen", aldus Koen van den Bosch, woordvoerder van Thomas Cook Airlines. De luchtvaartmaatschappij zoekt uit hoe het nu verder moet op Brussels Airport. Een beslissing is nog niet genomen. TUIfly van haar kant verzekert dat er geen plan-B op tafel ligt. De luchtvaartmaatschappij zou liever ook niet vertrekken op Brussels Airport, waar de meeste van haar vluchten plaatsvinden. TUIfly investeerde de voorbije jaren immers zo'n 30 miljoen euro in een onderhoudscentrum voor vliegtuigen op Zaventem. Maar de strengere geluidsnormen dreigen de luchtvaartmaatschappijen dus wel pijn te doen. Vluchten zomaar naar een later tijdstip opschuiven kan niet, want de maatschappijen hebben hun slots (landingsrechten, red) op andere luchthavens te respecteren, zegt Florence Bruyère, woordvoerster van TUIfly. Beide luchtvaartmaatschappijen willen snel duidelijkheid. Ze hopen op een structurele oplossing met alle betrokken actoren in het dossier. Ook de sociale partners, vertegenwoordigd door de Groep van Tien, lanceerden maandag een gelijkaardige en opmerkelijke oproep aan de regeringen. (Belga)