De coronapandemie zet een kunstmatige rem op onze mobiliteit. Door het massale thuiswerk wordt er minder gereden met de wagen. Mensen laten ook het openbaar vervoer links liggen. Alleen de fiets wint aan populariteit. Experts roepen op lessen te trekken uit dat momentum.

Het Gentse techbedrijf Foodpairing ontwikkelde technologie om digitaal onze smaak te analyseren. Met die gegevens kunnen grote bedrijven gezonde voedingsproducten ontwikkelen. "Zoals Waze mensen begeleidt in het verkeer, willen wij mensen op het juiste moment de afslag doen nemen richting gezondere voeding."

Met het label Change The Game wil Trends duurzaamheid - het nieuwe ondernemen - voor eens en voor altijd goed vastpakken. Hoofdredacteur Wim Verhoeven vatte de ambities van de redactie samen in een missionstatement. 'Het is veel beter elkaar te inspireren, best practices te delen, allemaal samen een pak slimmer te worden. Daarin wil Trends een voortrekkersrol spelen.'

De eerste coronagolf was een snelcursus voor de digitalisering in het onderwijs. Biedt de tweede besmettingsgolf kansen om daarin te investeren? "Geld stoppen in technologie volstaat niet. Je moet ook de leerkrachten bijscholen", zegt pedagoog Pedro De Bruyckere.