Hitachi is dicht bij een overeenkomst om voor 250 miljard yen (ruim 1,8 miljard euro) AnsaldoBreda over te nemen. Dat meldden ingewijden rond de zaak.

Fyra

AnsaldoBreda is in België en Nederland vooral bekend van het debacle met de Fyra-hogesnelheidstrein. Het bedrijf is onderdeel van het Italiaanse concern Finmeccanica. Hitachi bouwt zelf ook treinen. Finmeccanica liet in november weten dat er een bod was gekomen van de Japanners op het dochterbedrijf.

In 2012 liep een verkoop van AnsaldoBreda aan Hitachi nog stuk. Ook rivalen als General Electric, Thales en Bombardier hadden interesse getoond. Er werken circa 2.300 mensen in vier fabrieken bij AnsaldoBreda.

Met de overname zou Hitachi willen groeien in het buitenland, terwijl Finmeccanica het onderdeel kwijt wil om zich te focussen op de sneller groeiende helikopter-, luchtvaart- en defensieactiviteiten. (Belga/NS)

Hitachi is dicht bij een overeenkomst om voor 250 miljard yen (ruim 1,8 miljard euro) AnsaldoBreda over te nemen. Dat meldden ingewijden rond de zaak. AnsaldoBreda is in België en Nederland vooral bekend van het debacle met de Fyra-hogesnelheidstrein. Het bedrijf is onderdeel van het Italiaanse concern Finmeccanica. Hitachi bouwt zelf ook treinen. Finmeccanica liet in november weten dat er een bod was gekomen van de Japanners op het dochterbedrijf. In 2012 liep een verkoop van AnsaldoBreda aan Hitachi nog stuk. Ook rivalen als General Electric, Thales en Bombardier hadden interesse getoond. Er werken circa 2.300 mensen in vier fabrieken bij AnsaldoBreda. Met de overname zou Hitachi willen groeien in het buitenland, terwijl Finmeccanica het onderdeel kwijt wil om zich te focussen op de sneller groeiende helikopter-, luchtvaart- en defensieactiviteiten. (Belga/NS)