‘Fyra was technisch perfect in orde’

© AFP

Als er van alles aan de Fyra had gemankeerd, zou de trein nooit zijn goedgekeurd. Problemen die zich tijdens de bouw hebben voorgedaan, werden opgelost. Zo reageerde Maurizio Manfellotto, topman van Fyra-bouwer AnsaldoBreda, tijdens een hoorzitting in Den Haag.

Maurizio Manfellotto werd donderdag verhoord voor de parlementaire enquêtecommissie Fyra.

De functionaris van keuringsinstantie Lloyd’s die toezicht hield op de bouw, stelde vast dat er zich nogal veel afwijkingen voordeden bij de productie van de treinen, maar volgens Manfellotto ging het niet om wezenlijke zaken en werden die snel aangepakt.

De trein werd uiteindelijk goedgekeurd en ging ook rijden. Problemen die zich voordeden, waren toe te schrijven aan onervarenheid van het personeel op de trein, maar de Fyra was technisch in orde. Er waren hoogstens problemen met de finetuning, of “banale probleempjes”, waarbij de veiligheid niet in het geding was.

“Problemen Fyra schuld van personeel”

Manfellotto noemde het dan ook een “enorm grote fout” dat de NS de Fyra stilzette. “Ze hadden heel goed door kunnen rijden. Dan had nu een uitstekende vloot op een perfecte manier rondgereden.”

Manfellotto herhaalde ook eerdere uitspraken dat de Fyra-trein die tijdens winterse omstandigheden een afdekrooster verloor – de directe aanleiding om de Fyra van het spoor te halen -, te hard reed en niet goed was ontdaan van ijs. Als de machinist zich had gehouden aan de regels voor rijden onder winterse omstandigheden, was er niks misgegaan met de trein, klonk het.

'Fyra was technisch perfect in orde'

“Opdrachtgever incompetent”

Eerder wijsde Manfellotto ook al met een beschuldigendevinger in de richting van NS-dochter NSFSC, die de snelle treinen bestelde. Volgens hem was de opdrachtgever “absoluut incompetent en niet coöperatief.”

“Het ontbrak het de opdrachtgever voor de bouw van de omstreden Fyra-trein aan deskundigheid en ervaring om samen met fabrikant AnsaldoBreda een geheel nieuwe trein te bouwen”, klonk het.

De commissie hield Manfellotto voor dat de Thalys in dezelfde periode, half januari 2013, wel met 300 kilometer per uur reed, maar volgens de topman was daar geen sprake van. Volgens hem verloor een trein van een andere producent ook een rooster. “Het is overduidelijk dat dit soort fenomenen zich kunnen voordoen in dit soort omstandigheden.”

AnsaldoBreda kwam na het uit dienst nemen van de Fyra met een verbeterplan: na veertien maanden zouden bij alle negentien treinen de problemen zijn weggewerkt. Dat vond Manfellotto niet lang, ook omdat nog niet alle treinen geleverd waren. De problemen hadden ook prima weggewerkt kunnen worden als de Fyra was blijven rijden. (Belga/NS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content