Euronav en Frontline maakten bijna twee maanden geleden bekend dat ze willen fuseren, waardoor de grootste olietankerrederij ter wereld zou ontstaan. Maar de plannen botsen op verzet van de grootste aandeelhouder van Euronav: CMB in handen van de Antwerpse familie Saverys. Die verkiest een strategie van vergroening. Ze wil de vloot diversifiëren, weg van het transport van ruwe olie, klinkt het.

De familie Saverys controleert 19,59 procent van Euronav, maar lijkt geïsoleerd te staan in haar verzet. Zo kon ze op de jongste algemene vergadering van Euronav haar drie bestuurders niet benoemd krijgen. Ook de deal die Frontline dit weekend bekendmaakte, wijst erop dat bepaalde aandeelhouders een fusie wel genegen zijn. De Noren konden een pakket Euronav-aandelen verwerven via private onderhandelingen, klonk het. Ze verkregen ongeveer 5,96 miljoen stuks in ruil voor 8,34 miljoen nieuwe aandelen van Frontline.

Intussen wordt er naarstig voortgewerkt aan de fusieplannen. 'Frontline en Euronav werken intensief aan de afronding van het boekenonderzoek (due diligence, red.) en aan het afronden van een passende transactiestructuur', staat in een persbericht. 'Dit kan gaan om een vrijwillig omruilbod van Frontline voor Euronav-aandelen als eerste stap'. Daarbij zouden de Noren al akkoord gaan met een acceptatieratio van 50,1 procent, inclusief het belang dat Frontline nu al in Euronav controleert, klinkt het.

Door te kiezen voor een simpele meerderheid, wordt het verzet van de familie Saverys omzeild. Ook die heeft haar belang de voorbije weken iets opgetrokken, aldus Bloomberg.

Euronav en Frontline maakten bijna twee maanden geleden bekend dat ze willen fuseren, waardoor de grootste olietankerrederij ter wereld zou ontstaan. Maar de plannen botsen op verzet van de grootste aandeelhouder van Euronav: CMB in handen van de Antwerpse familie Saverys. Die verkiest een strategie van vergroening. Ze wil de vloot diversifiëren, weg van het transport van ruwe olie, klinkt het. De familie Saverys controleert 19,59 procent van Euronav, maar lijkt geïsoleerd te staan in haar verzet. Zo kon ze op de jongste algemene vergadering van Euronav haar drie bestuurders niet benoemd krijgen. Ook de deal die Frontline dit weekend bekendmaakte, wijst erop dat bepaalde aandeelhouders een fusie wel genegen zijn. De Noren konden een pakket Euronav-aandelen verwerven via private onderhandelingen, klonk het. Ze verkregen ongeveer 5,96 miljoen stuks in ruil voor 8,34 miljoen nieuwe aandelen van Frontline. Intussen wordt er naarstig voortgewerkt aan de fusieplannen. 'Frontline en Euronav werken intensief aan de afronding van het boekenonderzoek (due diligence, red.) en aan het afronden van een passende transactiestructuur', staat in een persbericht. 'Dit kan gaan om een vrijwillig omruilbod van Frontline voor Euronav-aandelen als eerste stap'. Daarbij zouden de Noren al akkoord gaan met een acceptatieratio van 50,1 procent, inclusief het belang dat Frontline nu al in Euronav controleert, klinkt het. Door te kiezen voor een simpele meerderheid, wordt het verzet van de familie Saverys omzeild. Ook die heeft haar belang de voorbije weken iets opgetrokken, aldus Bloomberg.