Fountain zoekt koper

© Emy Elleboog
Wolfgang Riepl
Wolfgang Riepl redacteur bij Trends

Fountain, de beursgenoteerde verkoper van koffie via automaten, zoekt een overnemer.

Fountain, de beursgenoteerde verkoper van koffie via automaten, zoekt een overnemer. Het Fountain-aandeel klimt vrijdagnamiddag bijna tien procent hoger.

Fountain, de verkoper van koffie via automaten, zoekt een overnemer. De referentieaandeelhouders nemen een zakenbank in de arm in de zoektocht naar een koper. Het aandeel van de beursgenoteerde groep is geen hoogvlieger. Op 30 april bereikte de koers met 7,03 euro per aandeel zijn laagste peil ooit, tegenover de introductieprijs van 54 euro op 30 april 1999. De koers reageerde aanvankelijk niet op de verkoopplannen, maar vrijdagnamiddag omstreeks 16u30 steeg het aandeel plots met bijna 10 procent, en dat bij schaarse volumes van nauwelijks 6030 aandelen.

De omzet en het bedrijfsresultaat eindigden in 2001 bijna een kwart en twee derde hoger dan in het boekjaar 2012. Fountain beleefde de voorbije jaren een organische daling van zijn omzet. Enkel een vrij riant dividend kon die bittere pil wat verzachten, maar ook dat ging in het voorbije boekjaar voor de bijl.

Codenaam Kaffa

In mei praatte CEO Paul Baeck in Trends nog over een nieuwe verkoopstrategie om de resultaten op te krikken. De herlancering van Fountain gebeurde onder de codenaam Kaffa, de streek in Ethiopië die wordt omschreven als de bakermat van koffie. Vooral in Frankrijk, goed voor twee derde van de omzet in 2012, moesten de dingen veranderen. Het land kreeg één overkoepelende organisatie, met een onderverdeling in vijf commerciële regio’s.

“Een halfjaar geleden hadden we nog zeven filialen in Frankrijk, elk met hun eigen operationeel en financieel directeur en veel autonomie”, verzuchtte Baeck. “We hadden veel te grote structuren in verhouding tot onze omzet. Met die omzet van 35 miljoen euro waren we een kmo met de structuur van een multinational.”

Een tweede centrale pijler van het Kaffa-plan is de vernieuwde commerciële aanpak. Fountain werd groot met drankautomaten voor kleine bedrijven tot tien werknemers. Kappers, garages en de bouw waren de geliefkoosde nichemarkten. Dat maakte de onderneming conjunctuurgevoelig, want in het kmo-segment vallen tijdens een recessie de grootste klappen. De kmo’s vervingen de automaten door gewone filters, en bespaarden op de bijbehorende producten zoals melk, suiker, koekjes en chocolade. “Die organische marktdaling zal ook in 2013 doorzetten”, verwachtte Baeck. “Maar we zien het tempo van het dalende aantal klanten wel vertragen.”

Grote spelers

Fountain wil zijn doelpubliek verbreden door, behalve in het wegkwijnende kmo-segment, nieuwe klanten te zoeken bij grotere bedrijven, met meer dan vijftig werknemers. Op een verdringingsmarkt lijkt dat op het eerste gezicht moeilijk. Fountain treedt voortaan in het strijdperk met de grote spelers als Aramark, Douwe Egberts, Maas International en Miko.
De aandeelhouders moesten door dat vernieuwde commerciële beleid nog een tijd op hun tanden blijven bijten. De eerste resultaten zouden vanaf 2014 voelbaar zijn, maar pas in 2017 zou het Kaffa-plan op snelheid zijn. Tegen dan moest de omzet met de helft stijgen en de cashflow verdubbelen.

Maar nu staat de onderneming dus te koop. CFO Eric Dienst meldt in een reactie aan Trends dat het Kaffa-plan door de huidige aandeelhouders werd goedgekeurd en nog steeds verder wordt ondersteund. “Het Kaffa-plan loopt verder zoals gepland”.

Ook de voorzitter van de raad van bestuur, Pierre Vermaut, bevestigt aan Trends dat het Kaffa-plan wordt verdergezet. “Absoluut. Tot vandaag zitten we perfect op koers met het plan. We hebben de eerste nieuwe klanten inmiddels gevonden. Er is geen enkele reden waarom we Kaffa zouden stopzetten”.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content