Ford heeft nu 30 dagen de tijd om een plan uit te werken om de getroffen eigenaars op de hoogte te brengen en het probleem om te lossen. Een recall van dergelijke grootte, zal Ford veel geld kosten. Volgens NHTSA zijn de modellen Ranger, Fusion en Edge, gebouwd tussen 2006 en 2012, getroffen, net als bepaalde types van de merken Lincoln en Mercury. De Japanse autobouwer Mazda moet eveneens 5.800 wagens terugroepen. Beide bedrijven hadden beroep aangetekend tegen de terugroepingen, omdat het defect in de airbags volgens hen geen direct gevaar veroorzaakt voor de bestuurders en passagiers van de wagens. In november moest de grootste Amerikaanse autobouwer General Motors ook al 5,9 miljoen wagens herstellen nadat NHTSA een beroep weigerde. Dat kostte GM 1,2 miljard dollar. Ford heeft nog niet gereageerd op het nieuws. Defecte airbags van Takata zorgen al jaren voor problemen in de auto-industrie en hebben geleid tot de grootste terugropeing van wagens ooit. Sommige airbags worden te gemakkelijk geactiveerd en projecteren stukken metaal door de wagens. Ze werden al gelinkt aan 29 overlijdens en veel verwondingen. Takata heeft schuldig gepleit aan fabricatiefouten en heeft een boete gekregen van een miljard dollar. Het airbagdebacle leidde tot het faillissement van Takata in 2017. (Belga)

Ford heeft nu 30 dagen de tijd om een plan uit te werken om de getroffen eigenaars op de hoogte te brengen en het probleem om te lossen. Een recall van dergelijke grootte, zal Ford veel geld kosten. Volgens NHTSA zijn de modellen Ranger, Fusion en Edge, gebouwd tussen 2006 en 2012, getroffen, net als bepaalde types van de merken Lincoln en Mercury. De Japanse autobouwer Mazda moet eveneens 5.800 wagens terugroepen. Beide bedrijven hadden beroep aangetekend tegen de terugroepingen, omdat het defect in de airbags volgens hen geen direct gevaar veroorzaakt voor de bestuurders en passagiers van de wagens. In november moest de grootste Amerikaanse autobouwer General Motors ook al 5,9 miljoen wagens herstellen nadat NHTSA een beroep weigerde. Dat kostte GM 1,2 miljard dollar. Ford heeft nog niet gereageerd op het nieuws. Defecte airbags van Takata zorgen al jaren voor problemen in de auto-industrie en hebben geleid tot de grootste terugropeing van wagens ooit. Sommige airbags worden te gemakkelijk geactiveerd en projecteren stukken metaal door de wagens. Ze werden al gelinkt aan 29 overlijdens en veel verwondingen. Takata heeft schuldig gepleit aan fabricatiefouten en heeft een boete gekregen van een miljard dollar. Het airbagdebacle leidde tot het faillissement van Takata in 2017. (Belga)