Vanaf 5 april gaat de pick-upfabriek in Dearborn (Michigan) voor twee weken dicht. Ook in de andere productiesite waar de F-150 wordt geassembleerd, in Kansas City (Missouri), legt Ford de productie volgende week stil. In beide fabrieken worden tot juni ook geen overuren meer toegestaan. De F-Series is de meest lucratieve modellenreeks van Ford. De sluiting van de fabrieken in Dearborn en Kansas City zal dus een grote financiële impact hebben voor de autobouwer. Ford werkt momenteel bovendien aan een nieuwe versie van de F-150 en aan een elektrisch aangedreven variant van de pick-up. De problemen beperken zich overigens niet alleen tot de F-150. Ook twee fabrieken waar Ford SUV's maakt moeten de productie noodgedwongen stilleggen. De fabriek in Louisville (Kentucky) gaat twee weken dicht, die in Oakville (Canada) drie weken. Vorige maand zei CEO Jim Farley al dat het chiptekort dit jaar tot 1 à 2,5 miljard dollar minder winst voor Ford zou kunnen leiden. Bij de publicatie van de kwartaalresultaten eind april, zal de constructeur zijn nieuwe vooruitzichten bekendmaken. Het tekort aan computerchips is mede een gevolg van de coronapandemie, waardoor de vraag naar elektronica, zoals smartphones en laptops, fors gegroeid is. Een brand in een fabriek van de Japanse chipmaker Renesas, die veel levert aan de auto-industrie, heeft het tekort nog verder vergroot. Volgens marktonderzoeksbureau IHS Markit kon de auto-industrie tijdens het eerste kwartaal 1,3 miljard minder voertuigen produceren. Volgens analisten zou de winst van autobouwers dit jaar wel met een kwart kunnen krimpen. (Belga)

Vanaf 5 april gaat de pick-upfabriek in Dearborn (Michigan) voor twee weken dicht. Ook in de andere productiesite waar de F-150 wordt geassembleerd, in Kansas City (Missouri), legt Ford de productie volgende week stil. In beide fabrieken worden tot juni ook geen overuren meer toegestaan. De F-Series is de meest lucratieve modellenreeks van Ford. De sluiting van de fabrieken in Dearborn en Kansas City zal dus een grote financiële impact hebben voor de autobouwer. Ford werkt momenteel bovendien aan een nieuwe versie van de F-150 en aan een elektrisch aangedreven variant van de pick-up. De problemen beperken zich overigens niet alleen tot de F-150. Ook twee fabrieken waar Ford SUV's maakt moeten de productie noodgedwongen stilleggen. De fabriek in Louisville (Kentucky) gaat twee weken dicht, die in Oakville (Canada) drie weken. Vorige maand zei CEO Jim Farley al dat het chiptekort dit jaar tot 1 à 2,5 miljard dollar minder winst voor Ford zou kunnen leiden. Bij de publicatie van de kwartaalresultaten eind april, zal de constructeur zijn nieuwe vooruitzichten bekendmaken. Het tekort aan computerchips is mede een gevolg van de coronapandemie, waardoor de vraag naar elektronica, zoals smartphones en laptops, fors gegroeid is. Een brand in een fabriek van de Japanse chipmaker Renesas, die veel levert aan de auto-industrie, heeft het tekort nog verder vergroot. Volgens marktonderzoeksbureau IHS Markit kon de auto-industrie tijdens het eerste kwartaal 1,3 miljard minder voertuigen produceren. Volgens analisten zou de winst van autobouwers dit jaar wel met een kwart kunnen krimpen. (Belga)