Beide autobouwers krijgen de helft in handen van het nieuwe bedrijf, dat zijn hoofdzetel krijgt in Nederland. Met de fusie ontstaat een autogigant met een marktwaarde van zowat 50 miljard dollar (44,8 miljard euro). Het fusiebedrijf wordt de op drie na grootste autoproducent, na Volkswagen, Renault-Nissan en Toyota.

De CEO van het Franse PSA, Carlos Tavares, behoudt die functie bij de fusiegroep, terwijl de voorzitter van het Italiaans-Amerikaanse Fiat Chrysler, John Elkann, voorzitter blijft.

De raad van bestuur zal bestaan uit elf leden: vijf leden worden aangesteld door Fiat Chrysler en vijf door PSA.

Fiat Chrysler en PSA bevestigden woensdag al dat ze fusiegesprekken voerden. De bestuursraden van beide bedrijven hebben het licht op groen gezet voor de fusie. Vervolgens moeten de aandeelhouders en toezichthouders zich nog uitspreken.

In het geval van een fusie krijgen de aandeelhouders van Fiat Chrysler een speciaal dividend van 5,5 miljard. De aandeelhouders van PSA krijgen het belang van 46 procent dat de Franse automaker heeft in auto-onderdelenproducent Faurecia.

Fiat Chrysler en PSA zien zowat 3,7 miljard euro jaarlijks aan synergieën, waarbij geen enkele fabriek gesloten zou worden. Tachtig procent van die synergieën zou binnen de vier jaar gerealiseerd worden, en de totale eenmalige kost om die synergieën te bereiken wordt op 2,8 miljard dollar geraamd.

Het nieuwe bedrijf zal noteren op de beurzen van Parijs, Milaan en New York. De Franse staat, die een belang heeft van 12 procent in PSA, heeft het fusieproject verwelkomd, maar geeft aan 'bijzonder waakzaam te zullen blijven over de industriële activiteiten in Frankrijk'.