Facebook evenveel waard als McDonald’s

© belga

Na acht jaar, een boel rechtszaken en een Hollywood-film, stapt Facebook naar de beurs. Het bedrijf wil 5 miljard dollar ophalen goed voor een geschatte beurskapitalisering van zo’n 80 tot 100 miljard dollar, ongeveer dezelfde ordegrootte als McDonald’s.

Mark Zuckerberg, de oprichter en grote baas van Facebook, praat al jaren over een social graph. Dat is een grafische kaart van de relaties van mensen met hun vrienden en met alles wat hen interesseert. Door honderden miljoenen internetsurfers zo ver te krijgen om hun daden en hun intiemste gedachten online te delen, is zijn bedrijf erin geslaagd om een goed deel van die graphs op te slaan.

Die verzameling van miljarden knooppunten en links levert Zuckerberg bij de beursgang van Facebook een fortuin op. Het wordt de grootste beursgang ooit voor een internetsite. Zuckerberg heeft ongeveer 28 procent van de aandelen in handen, goed voor 28 miljard dollar. In de documenten die Facebook indiende bij de Amerikaanse beurswaakhond (SEC) moest het voor de eerste keer al zijn financiële details onthullen. En die zijn niet mis. Vorig jaar draaide Facebook een omzet van 3,7 miljard dollar, licht onder de verwachting. Het hield daar een nettowinst van 1 miljard dollar aan over, de nettowinstmarge komt boven de 25 procent uit.

De waarde van Facebook is grotendeels gebaseerd op het feit dat het zijn gebruikers specifieke advertenties op maat kan aanbieden. Het netwerk heeft zo’n 845 miljoen gebruikers. De enorme opkomst van Facebook geeft het bedrijf een waarde van zo’n 75 tot 100 miljard dollar. Het idee al dat deze waarderingen gerechtvaardigd zijn, steunt grotendeels op enkele bredere technologische trends.

De eerste is de massale stijging van het aantal internetaansluitingen. De tweede is de opkomst van de mobiele telefoon. Al meer dan 425 miljoen mensen loggen in op Facebook met hun gsm. Die tendenzen kunnen het aantal gebruikers flink boven het miljard stuwen.

Hobbelige rit

Zelfs de rivalen van Facebook kunnen niet anders dan toegeven dat het bedrijf het potentieel heeft een van meest waardevolle bedrijven ter wereld te worden. Maar de overgang van trendy en hippe start-up naar gevestigd bedrijf kan wel eens een hobbelige rit worden.
En er zijn nog meer risico’s. Een ervan is dat mensen gewoon stoppen met het gebruiken van Facebook, omdat ze de site beu zijn of dat ze zich niet meer kunnen vinden in de manier waarop het bedrijf zich gedraagt. Zo was er onlangs nog opschudding over het feit dat Facebook zijn gebruikers dwingt Timeline te gebruiken.

Heel wat gebruikers ervaren het bedrijf als almaar arroganter.
Een nog groter risico is dat de groeiende ongerustheid over onlineprivacy leidt tot een hoop nieuwe wetten, waardoor het veel moeilijker wordt de berg data waarop het bedrijf zit ten gelde te maken.

Clash der Titanen

Het zou natuurlijk ook kunnen dat Facebook zo’n grote speler wordt dat app-ontwikkelaars geen andere keuze hebben dan met Zuckerberg in zee te gaan. In dat geval kan het gevaar uit een heel andere hoek komen. Hoe groter Facebook wordt, hoe groter de kans dat het bedrijf op de radar verschijnt van de mededingingsautoriteiten.

De beursgang van het sociale netwerk wordt waarschijnlijk de laatste voorbode van een epische strijd tussen de titanen van de technologie. Het is al langer duidelijk dat Facebook zijn vizier helemaal op Google heeft gericht, en omgekeerd. En nu het bedrijf uitstapjes maakt naar een platform met social apps en mobieltjes, begint het ook Amazon en Apple voor de voeten te lopen.
Tot nog toe is Facebook erin geslaagd een innovatieve bedrijfscultuur te behouden. Het behoud van die esprit de corps wordt cruciaal als Facebook zijn investeerders de enige grafiek wil blijven tonen die hen écht interesseert. Die van een stijgende beurskoers. (The Economist)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content