De speciale trein is een project naar aanleiding van het Europese jaar van het spoor. "Het wijst op de voordelen van het spoor en de problemen die we nog moeten overwinnen", klinkt het op de website (www.connectingeuropeexpress.eu). Er staat vanuit Lissabon een reis van 20.000 kilometer op het programma, met stops op meer dan honderd plaatsen. Op 7 oktober moet de "Connecting Europe Express" aankomen in de Franse hoofdstad Parijs. Enkele dagen voor de eindhalte, spoort de trein ook door België. Volgens de planning op de website van de promotrein (www.connectingeuropeexpress.eu), zal hij op 4 oktober vanuit Nederland aankomen in Antwerpen. Op 5 oktober zijn stops gepland in Brussel, Namen en Aarlen, waarna de trein naar het Groothertogdom Luxemburg doorreist. "Terwijl hij het continent doorkruist, van Lissabon tot Boekarest en van Berlijn tot Parijs, zal de Connecting Europe Express routes volgen die ons verbinden, als landen, als ondernemingen of als mensen", zo zei eurocommissaris voor Transport Adina V¿llean. Maar het initiatief moet ook duidelijk maken welke uitdagingen er nog overwonnen moeten worden om van het spoor de voorkeursoptie voor vervoer te maken van de Europeanen. Een van die uitdagingen ligt in de verschillende spoorstandaarden die landen hanteren. De promotrein bestaat daardoor in feite uit drie treinen. Een eerste trein is geschikt voor de standaard spoorbreedte zoals ook in België, de tweede trein zal rijden op de Iberische standaard (Spanje en Portugal) en de derde trein zal de Baltische landen (Estland, Letland en Litouwen) doorkruisen. (Belga)

De speciale trein is een project naar aanleiding van het Europese jaar van het spoor. "Het wijst op de voordelen van het spoor en de problemen die we nog moeten overwinnen", klinkt het op de website (www.connectingeuropeexpress.eu). Er staat vanuit Lissabon een reis van 20.000 kilometer op het programma, met stops op meer dan honderd plaatsen. Op 7 oktober moet de "Connecting Europe Express" aankomen in de Franse hoofdstad Parijs. Enkele dagen voor de eindhalte, spoort de trein ook door België. Volgens de planning op de website van de promotrein (www.connectingeuropeexpress.eu), zal hij op 4 oktober vanuit Nederland aankomen in Antwerpen. Op 5 oktober zijn stops gepland in Brussel, Namen en Aarlen, waarna de trein naar het Groothertogdom Luxemburg doorreist. "Terwijl hij het continent doorkruist, van Lissabon tot Boekarest en van Berlijn tot Parijs, zal de Connecting Europe Express routes volgen die ons verbinden, als landen, als ondernemingen of als mensen", zo zei eurocommissaris voor Transport Adina V¿llean. Maar het initiatief moet ook duidelijk maken welke uitdagingen er nog overwonnen moeten worden om van het spoor de voorkeursoptie voor vervoer te maken van de Europeanen. Een van die uitdagingen ligt in de verschillende spoorstandaarden die landen hanteren. De promotrein bestaat daardoor in feite uit drie treinen. Een eerste trein is geschikt voor de standaard spoorbreedte zoals ook in België, de tweede trein zal rijden op de Iberische standaard (Spanje en Portugal) en de derde trein zal de Baltische landen (Estland, Letland en Litouwen) doorkruisen. (Belga)