Europese Commissie start mededingingsonderzoek naar koekjesfabrikant Mondelez

De Europese Commissie heeft een formeel onderzoek opgestart naar een mogelijke schending van de mededingingsregels door de Amerikaanse koekjesfabrikant Mondelez. Ze onderzoekt of de onderneming de handelsstromen van dergelijke producten tussen de lidstaten heeft bemoeilijkt, aldus de Commissie in een persbericht.

‘We openen een formeel onderzoek om te bekijken of Mondelez de vrije concurrentie heeft beperkt door praktijken te implementeren die de handelsstromen beperken, wat uiteindelijk leidde tot hogere prijzen voor de consumenten’, aldus eurocommissaris voor Concurrentie Margrethe Vestager in een persbericht.

Mondelez is een van de grootste producenten van koekjes, chocolade en koffie in de Europese Unie, met merken als Côte d’Or, Milka, Lu, Toblerone, Tuc en Phildelphia. De verkoop op de Europese markten is goed voor tientallen miljarden euro’s per jaar.

De Commissie onderzoekt onder meer of Mondelez afspraken heeft gemaakt met afnemers die de import of de verkoop van bepaalde producten van Mondelez beperken, waardoor er schaarste ontstaat en de prijzen van de populaire repen of koekjes stijgen. Ook zou het bedrijf mogelijk de handel in bepaalde lidstaten hebben bemoeilijkt, bijvoorbeeld door slechts bepaalde talen op de verpakkingen te gebruiken.

De Commissie voerde in november 2019 inspecties uit in verschillende Europese vestigingen.

‘We zullen op een constructieve manier samenwerken met de Europese Commissie terwijl ze haar onderzoek voert’, reageert Mondelez in een persbericht. Aan het hoofd van het bedrijf, dat in ons land onder meer vestigingen heeft in Mechelen en Herentals, staat trouwens een Belg, Dirk Van de Put.

Partner Content